Η Σικελία κατακτήθηκε το 535 μ.Χ. από τα βυζαντινά στρατεύματα. Από τότε αρχίζει η βυζαντινή κυριαρχία, που κράτησε τρεις αιώνες.
Σ’ αυτή την εποχή το νησί ήταν υπό την πνευματική δικαιοδοσία του Οικουμενικού Πατριαρχείου και η τέχνη των Βυζαντινών επικράτησε πλήρως στον όμορφο αυτό τόπο, και μάλιστα σε τέτοιο βαθμό που ακόμα κι όταν η Σικελία δεν ανήκε κατευθείαν στους Βυζαντινούς, οι ντόπιοι έκτιζαν βυζαντινά κτίρια και ναούς, αγιογραφούσαν βυζαντινές εικόνες και χρησιμοποιούσαν την τέχνη του βυζαντινού ψηφιδωτού.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα ο Καθεδρικός Ναός της Κεφαλού, που χρονολογείται από το 1197 και στεγάζει τα παλαιότερα βυζαντινά ψηφιδωτά του νησιού, ο Καθεδρικός Ναός του Μονρεάλε, (12ου αιώνα), 8 χλμ ΝΔ του Παλέρμο, με τα θαυμάσια βυζαντινά ψηφιδωτά και το Παρεκκλήσιο του Παλατίνου του Παλέρμο, με τις περίφημες εικόνες και τα βυζαντινά αγιογραφικά και ψηφιδωτά κοσμήματα.
1. Ο Παντοκράτορας της Κεφαλού:
Σ’ αυτή την εποχή το νησί ήταν υπό την πνευματική δικαιοδοσία του Οικουμενικού Πατριαρχείου και η τέχνη των Βυζαντινών επικράτησε πλήρως στον όμορφο αυτό τόπο, και μάλιστα σε τέτοιο βαθμό που ακόμα κι όταν η Σικελία δεν ανήκε κατευθείαν στους Βυζαντινούς, οι ντόπιοι έκτιζαν βυζαντινά κτίρια και ναούς, αγιογραφούσαν βυζαντινές εικόνες και χρησιμοποιούσαν την τέχνη του βυζαντινού ψηφιδωτού.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα ο Καθεδρικός Ναός της Κεφαλού, που χρονολογείται από το 1197 και στεγάζει τα παλαιότερα βυζαντινά ψηφιδωτά του νησιού, ο Καθεδρικός Ναός του Μονρεάλε, (12ου αιώνα), 8 χλμ ΝΔ του Παλέρμο, με τα θαυμάσια βυζαντινά ψηφιδωτά και το Παρεκκλήσιο του Παλατίνου του Παλέρμο, με τις περίφημες εικόνες και τα βυζαντινά αγιογραφικά και ψηφιδωτά κοσμήματα.
1. Ο Παντοκράτορας της Κεφαλού:
2. Καθεδρικός Ναός του Μονρεάλε:
3. Καθεδρικός Ναός του Μονρεάλε:
4. Παρεκκλήσιο του Παλατίνου του Παλέρμο:
5. Παρεκκλήσιο του Παλατίνου του Παλέρμο:
Ο σπουδαίος Ουαλός ποιητής Euros Bowen εμπνεύσθηκε ιδιαίτερα από τον Παντοκράτορα της Κεφαλού και μας προσέφερε το υπέροχο εκείνο ποίημά του:
Ο ΠΑΝΤΟΚΡΑΤΟΡΑΣ ΤΗΣ ΚΕΦΑΛΟΥ
Πέρα από την άκρη του βράχου
προς τους δυο στέρεους πύργους της πρόσοψης
κατά μήκος του κυρίως καθεδρικού ναού
σε απόσταση οπτικής επαφής με το ιερό,
κι εκεί ψηλά στην κορυφή
η αιώνια κεφαλή.
Χρυσά ψηφιδωτά να σπάζουν μέσα στο φύλλο
ο αίνος των
αρχαγγέλων, χερουβείμ, σεραφείμ,
και τα μεγαλυνάρια
της Παρθένου Μαρίας,
αποστόλων, πατριαρχών,
προφητών και αγίων,
προς την αιώνια κεφαλή.
Το αριστερό χέρι να κρατά το βιβλίο
των κρίσεων όλων,
και το δεξί χέρι να δίνει
με κοκκαλιάρικα δάχτυλα
την ευλογία
της αιώνιας κεφαλής.
Μαλλιά,
γένι,
όψη ασκητική,
και η αιώνια κεφαλή.
Και μάτια
η λάμψη
της κεφαλής
μια φωτιά που καυτηριάζει τη ρίζα
της του χώματος ενοχής.
Ο ΠΑΝΤΟΚΡΑΤΟΡΑΣ ΤΗΣ ΚΕΦΑΛΟΥ
Πέρα από την άκρη του βράχου
προς τους δυο στέρεους πύργους της πρόσοψης
κατά μήκος του κυρίως καθεδρικού ναού
σε απόσταση οπτικής επαφής με το ιερό,
κι εκεί ψηλά στην κορυφή
η αιώνια κεφαλή.
Χρυσά ψηφιδωτά να σπάζουν μέσα στο φύλλο
ο αίνος των
αρχαγγέλων, χερουβείμ, σεραφείμ,
και τα μεγαλυνάρια
της Παρθένου Μαρίας,
αποστόλων, πατριαρχών,
προφητών και αγίων,
προς την αιώνια κεφαλή.
Το αριστερό χέρι να κρατά το βιβλίο
των κρίσεων όλων,
και το δεξί χέρι να δίνει
με κοκκαλιάρικα δάχτυλα
την ευλογία
της αιώνιας κεφαλής.
Μαλλιά,
γένι,
όψη ασκητική,
και η αιώνια κεφαλή.
Και μάτια
η λάμψη
της κεφαλής
μια φωτιά που καυτηριάζει τη ρίζα
της του χώματος ενοχής.
No comments:
Post a Comment