(ἤτοι, Ἕνας ἀκόμη λόγος γιὰ τοὺς προϊσταμένους μας)
Οἱ προϊστάμενοι εἶναι κι αὐτοὶ συν-άνθρωποί μας.
Πρόσωπα καθημερινά, ἐπίγεια, μέ σταυρούς, δάκρυα, πόνο καί φυσικά
ἀδυναμίες. Πού σημαίνει ὅτι ἀγωνίζονται, πάσχουν καί αἵρουν τόν σταυρό τους, ὅπως κι ὁ καθένας μας
Ὅταν ἀπαιτοῦν συνεργασία προσφέρουν δικαιώματα καί εὐγνωμοσύνη· ὅταν ψέγουν, ἀνοίγουν δρόμους στήν ψυχή γιά αὐτοανάλυση καί "διόρθωσιν βίου". Κι ὅταν ἀπομένουν μόνοι στό δωμάτιο τῆς προσωπικῆς τους ἀνάπαυσης καί ἀνασυγκρότησης τοῦ εἶναι τους, ἄς μή φανεῖ παράξενο: θὰ πρέπει νὰ ἐξετάζουν μέ δάκρυα τίς πληγές τους... Ὅπως κι ἐμεῖς. Γιατί τότε πιὰ εἶναι χωρὶς τά διαδήματα, τά ὁποῖα
φέρουν ἔξω καί μ᾿ αὐτά διακρίνονται. Καὶ τὸ κυριώτερο, μέσα στὸ κλῖμα
τῆς μοναξιᾶς, συντετριμμένοι καί ταπεινωμένοι ψάχνουν μιά μιά τίς λέξεις
πού ἄκουσαν, ξαναβλέπουν τά πρόσωπα τά ὁποῖα συνάντησαν καί φυσικά ξαναρυθμίζουν
τὸ ρολόϊ τῆς ζωῆς τους, καθώς ὁ σωρός τῶν ἄχρηστων πού ὑπομονετικά διαλέγουν,
ὅλο καί μεγαλώνει· σέ σημεῖο, πού πολλές φορές νὰ τούς ὠθεῖ στήν ἀπελπισία,
καθώς τό καταλαβαίνουν, τό βλέπουν καί τό συνειδητοποιοῦν, πώς ὁ ἡμερήσιος
κόπος τους, εἰς μάτην διετέθη. Ὡστόσο ἐπιβάλλεται νά ἔχει κι ή διακονία τους αὐτή τήν τροπή καί αὐτό
τό ἀποτέλεσμα -ἔτσι τά ἐπιτρέπει Ἐκεῖνος- γιά νά συμμαζεύεται ὁ ναρκισσισμός
καί νά περικόπτεται τό θέλημα. Ἀλλά καί γιά νά μαθητεύει κανείς πάνω
στήν καθημερινότητα πού παράγει καί συντηρεῖ τήν ματαιότητα, ἀποταμιεύει
ἐμπειρίες, ἐπισημαίνει τούς κόλακες καί τόν φαρισαϊσμό τους, ἀνιχνεύει
τίς διαθέσεις τῶν "κύκλῳ τῆς τραπέζης" συνδαιτημόνων, ἔτσι ὥστε νά ὑπάρχει ἡ δυνατότητα νά
προσμετρῶνται καί νά ὑπολογίζονται οἱ ἀποστάσεις. Ἀσφαλείας καί πειθαρχίας
ἀποστάσεις, γιατί στόν ἀντίποδά τους ὑπάρχουν οἱ συγκρούσεις. Πού δέ
συμφέρουν ποτέ.
Πολλές φορές βλέπουμε τόν Ἐπίσκοπο πάνω στό θρόνο του, στολισμένο μέ τά ἄμφιά του καί τά ἐγκόλπια καί θαυμάζουμε τόν ἐξωτερικο διάκοσμο, δίχως νά ὑπολογίζουμε πώς μέσα του αύτός ὁ ἄνθρωπος, γιατί ἄνθρωπος εἶναι, ἔχει σωρευμένο τόσο φαρμάκι καί πίκρα ἀπό πολλά· καί κυρίως ἀπό τή μοναχική καὶ ἐναγώνια πορεία του, τήν κάποτε σταυρική καί στεφανωμένη μέ ἀκάνθινα βραβεῖα... Ἀπό πολλά, πού συναποτελοῦν τό σχῆμα τοῦ κόσμου τούτου, καθώς εἶναι πάντα στήν ἐπίπονη ἐκείνη περιοχή τοῦ βαθύτατα ψυχολογημένου καί πάντα κορυφαίου Πατερικοῦ λόγου: "Πάντων γάρ ἐπιπονώτερον ἐστί τό ἄρχειν ψυχῶν" (Ὅσιος Νεῖλος). Μόνο πού, γιά νά ἐπεξηγηθεῖ αὐτός ὁ λόγος, χρειάζεται νά καταφύγουμε στόν Κυριακό λόγο, πού εἰπώθηκε κάποια κορυφαία ὥρα καί στιγμή: κατά τήν ἀναβασή Του δηλαδή στά Ἱεροσόλυμα, γιά τό ἐκούσιο πάθος... Στό ἐρώτημα, λοιπόν, τῶν υἱῶν τοῦ Ζεβεδαίου γιά τήν πρωτοκαθεδρία "ἐν τῇ δόξῃ Του", ἀπάντησε ὁ Κύριος: "Ὅς ἄν θέλῃ γενέσθαι μέγας ἐν ὑμῖν, ἔσται ὑμῶν διάκονος, καί ὅς ἄν θέλῃ ὑμῶν γενέσθαι πρῶτος, ἔσται πάντων δοῦλος" (Μάρκ. 10, 35-45).
Μάθημα πολύτιμο, ἀλλὰ καὶ πολύπτυχο, γιὰ προϊσταμένους
καὶ μή...
παπα - Κων. Ν.
Καλλιανός
No comments:
Post a Comment