ἤ, ὅταν μᾶς συντροφεύουν ἡ ἱερά ἱστορία καί οἱ ἅγιοι
Ἡ ἐνθουσιασμένη
καί κατενυγμένη
συντροφιά τῶν
προσκυνητῶν
ἀπό τό Ἅγιον Ὄρος
ἦλθε
μέ τήν
διάθεση
νά μεταλαμπαδεύσει
σέ ὅλους ἐμᾶς,
τήν γλυκυτάτη
τῆς
ἁθωνικῆς
ἐρημίας
εὐλογία,
ἀλλά καί νά μᾶς
θέσει παράλληλα
καί κάποια
ἐρωτήματα,
τά ὁποῖα
γεννῶνται,
ὄχι
τόσο ἀπό τήν
σχολαστική ἔρευνα
περί τά ἱερά τελούμενα,
ὅσο
γιά ἐκεῖνα,
τά ὀποῖα
καί συντονίζονται
μέ τόν
πυρήνα
τῆς δικῆς
μας κοσμικῆς
φρονήσεως
καἰ νοοτροπίας.
Μεταξύ τῶν
ἄλλων
πού εἰπώθηκαν,
λοιπόν,
ἦταν
καί ἡ ἀπορία:
"Μά, πῶς
μένουν αὐτοί οἱ ἄνθρωποι σ᾿ ἐκείνη τήν
ἐρημιά μόνοι τους, ἀβοήθητοι καί κάτω ἀπό συνθῆκες, πολλές
φορές
ἀντίξοες καί πολλές
φορές
τόσο τραγικές;"
Τό ἐρώτημα
εἶναι καί διαχρονικό, ἀλλά καί εὔλογο,
ὅταν
καί στό ἴδιο
τό Ὄρος πηγαίνοντας
κομίζεις
καί τίς
ἀνασφάλειές
σου, τήν
γοητεία
τοῦ κόσμου
καί φυσικά τήν
ἀνυπομονησία
σου, ἡ ὁποία
γίνεται
τό ἐμπόδιο
νά ἡ σ
υ χ ά σ
ε ι ς.
Νά ἡσυχάσεις
δηλάδή νά παραιτηθεῖς
ἀπό τά τοῦ κόσμου
καί νά βεβαιωθεῖς
ὅτι
εἶσαι ὑπό τήν
σκέπην καί τήν
σκεπήν
τῆς Παναγίας
καί τῶν
Ἁγίων,
τά ἱ. Λείψανα
τῶν ὁποίων
γίνονται
ἀσπίδα
γιά κάθε
ἀμφιβολία,
ἀκάθαρτο
λογισμό καί φόβο.
Ναί, οἱ πατέρες
πού καί σήμερα
ζοῦν στίς
μοναχικές
ἐρημικές
καλύβες,
ὅπου
γιά νά πᾶς
χρειάζεται
νά ὁδοιπορήσεις,
νά λουστεῖς
στόν ἱδρῶτα
καί νά κοπιάσεις
τά μέγιστα,
γιά ν᾿ ἀπολαύσεις
τά τῆς
ἐρήμου
κάλλη,
συνεχίζουν τὸν
ἀσκητικὸ κι
ἐνάρετο
ἀγῶνα
τῶν προπατόρων τους. Μέ κορωνίδα
τή σιωπή, ἡ ὁποία
γίνεται
ἐξάπαντος
ἡ ὁδός,
γιά μιά πρώτη
συνάντηση
μέ τό Θεό. Κι
ὕστερα
εἶναι ὁ λόγος
τοῦ Γέροντα
πού μαζί μέ τό κέρασμα,
τήν θεοφιλῆ εὐωδία
τῆς μικρῆς
ἐκκλησούλας
τῆς καλύβης,
εὐωδία πού δέν
προέρχεται μόνο
ἀπό τό θυμίαμα
ἤ τό μελισσοκέρι,
μά ἀπό τήν
ἀνάσα
τῶν ἁγίων
Μορφῶν
πού πέρασαν
ἀπ᾿ αὐτόν τόν
ἱερό τό χῶρο -αἰῶνες
τώρα... Ἡ ἀνάσα
αὐτή εἶναι
ἡ συντροφιά τῶν
οἰκοιτόρων,
πού μαζί μέ τίς
ἅγιες
εἰκόνες,
τά ἱερά Λείψανα,
τήν ἱστορία,
ἡ ὁποία
κλωθογυρίζει
ἀνάμεσ᾿ ἀπ᾿ τούς
χώρους, ὅλους
τούς χώρους,
εἶναι ἡ κληρονομιά τῆς
καλύβης
αὐτῆς
καί παράλληλα
ἡ καθημερινή ἀνάπαυση
τοῦ κάθε
Γέροντα,
ὁ ὁποῖος
κατά τό ἱερό Γεροντικό "τόν
τόπον φυλάττει".
Μπορεῖ ἔξω
νά μαίνεται
ἡ βροχή, ὁ ἄνεμος
νά σείει
μέχρι καί τά θεμέλια
τοῦ κτίσματος·
ὡστόσο,
μέσα ὑπάρχει
ἡ θαλπωρή, ἡ γαλήνη,
ἡ ἀσφάλεια.
Μιά γαλήνη
πού τήν
παρέχει
τό ἱλαρό φῶς
τῶν λαδοκάντηλων·
μιά ἀσφάλεια
πού τήν
ἐξασφαλίζουν
οἱ ἱερές
τῶν ἁγίων
εἰκόνες
καί φυσικά μιά θαλπωρή πού ἀνεβαίνει
μέσα ἀπό τή συντροφιά, τήν
ὁποία
στέλνουν
οἱ γύρω
ἴσκιοι
τῶν ἱερῶν
Μορφῶν,
πού ἄν καί ἐκοιμήθησαν,
ἐν
τούτοις, ἰδού ζῶσι
(πρβλ. Β΄ Κορ.
6, 9) καί συνεχίζουν
νά παραμυθοῦν...
Εἶναι
πράγματι
πολλές
οἱ εὐκαιρίες,
τίς ὁποῖες
μᾶς προσφέρει
ὁ Θεός,
γιά νά στερεώσουμε
μέσα μας
τήν πίστη
καί τήν
ἐλπίδα,
ὥστε
ν᾿ ἀποθέσουμε
κάθε βιοτική μέριμνα,
ἰδιαίτερα
ὅταν
τά βήματά μας
ὀδηγοῦνται
ἀπό Κεῖνον
καί τή Χάρη
Της σέ ἱερά σκηνώματα,
ὅπου
οἰκεῖ ἡ εὐλογημένη
καί πανίερη
ἡσυχία,
ἡ εἰρήνη,
ἡ θεραπευτική μέθοδος
τῆς ἀποβολῆς
κάθε βιασύνης,
ἄγχους
καί ἀνησυχίας:
παράγωγα
ὅλα
τοῦ κόσμου
καί τῶν
μεθόδων
του.
Πῶς
μένουν οἱ μοναχικοί, οἱ τόσο
ἥμεροι
καί ἥρεμοι
πατέρες
στήν τόση
ἐρημία;
Μά, μέ ὅλη
τους τήν
εὐχαρίστηση,
καθώς
καθημερινά ἀποβάλλουν
ἀπό πάνω
τους τό φλοιό τοῦ παλαιοῦ ἀνθρώπου
καί ἀνακαινίζονται,
άναβαπτιζόμενοι
μέσα στό θεῖο
μυστήριο
τῆς ἡσυχίας
καί τῆς
σιωπῆς,
καθιστάμενοι
βακτηρίες
γιά ὅλους ἐμᾶς
πού διαβιοῦμε
μέσα στήν
τραγική μοναξιά τῶν
πόλεων
καί τῶν
κωμοπόλεων
γευόμενοι
καθημερινά τά ἄγρια
κύμματα
τῶν ἄφιλων
καιρῶν μας.
Κύμματα
ἐπικίνδυνα
καί ἀπρόοπτα,
στή δύνη
τῶν ὁποίων
ἡ μόνη
κραυγή πού ἀκούγεται
εἶναι τό, "Ἐπιστάτα, ἐπιστάτα, ἀπολλύμεθα" (Λκ. 8, 24).
π. Κ.Ν.
Καλλιανός
No comments:
Post a Comment