Tuesday 13 August 2013

Αγκάθα Κρίστι

Tο άγνωστο έργο της πασίγνωστης συγγραφέως

Λίγο - πολύ όλοι γνωρίζουμε και έχουμε διαβάσει τα αστυνομικά μυθιστορήματα της Αγγλίδας συγγραφέως Αγκάθα Κρίστι. Όλοι έχουμε ψυχαγωγηθεί με τις περιπέτειες των ηρώων της: του Βέλγου ιδιωτικού ντεντέκτιβ Ηρακλή Πουαρό και της συμπαθητικής Αγγλίδας κυρίας Μάρπλ.  Η Αγκάθα Κρίστι είναι παγκοσμίως γνωστή για τα αστυνομικά βιβλία της, γεμάτα ένταση και ανατροπές, χαρίζουν στιγμές ανάλαφρης διασκέδασης στους αναγνώστες. Η διεισδυτική της ματιά στα ανθρώπινα πάθη, στις φιλοδοξίες, στην εύκολη επαγγελματική αναρρίχηση  και στους παράφορους έρωτες έδωσαν ζωή και γοητεία στις ιστορίες της.

Οι περισσότεροι από εμάς όμως  δεν γνωρίζουμε το άλλο προφίλ της Αγκάθα Κρίστι: το συγγραφικό της έργο που μας χάρισε ως Μαίρη Γουέστμακοτ. Η συγγραφέας θέλοντας να γράψει και να δημοσιεύσει ένα άλλο είδος λογοτεχνίας, πέρα από την αστυνομική, ανεμπόδιστη από την ίδια της την δημοσιότητα, επιλέγει ένα ψευδώνυμο, μεταμορφώνεται στην «Μαίρη Γουέστμακοτ». Το ψευδώνυμο αποτελείται από το Μαίρη που είναι το δεύτερο όνομα της Κρίστι και το Γουέστμακοτ, το επίθετο της γιαγιάς της, κατάφερε δε να κρατήσει μυστική την πραγματική της ταυτότητα πίσω από αυτήν την φανταστική περσόνα για δέκα πέντε ολόκληρα χρόνια. 


Η Αγκάθα Κρίστι έγραψε έξι μυθιστορήματα ως Μαίρη Γουέστμακοτ, δυστυχώς κανένα από αυτά δεν μεταφράστηκε στην ελληνική γλώσσα. Οι πρωτότυποι τίτλοι των μυθιστορημάτων αυτών είναι: Giant’s Bread, Unfinished Portrait, Absent in the Spring, The Rose and the Yew Tree, A daughter’s a Daughter και The Burden, και κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Harper Collins.

Το πρώτο από αυτά τα βιβλία , το Giant’s Bread εκδόθηκε το 1930 και είναι η ιστορία ενός ταλαντούχου μουσικού που πηγαίνει να πολεμήσει στην Γαλλία στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο, δηλώνεται κατά λάθος νεκρός και κατά την επιστροφή του στην Αγγλία βρίσκει την γυναίκα του παντρεμένη.

Το δεύτερο βιβλίο της είναι το Unfinished Portrait που εκδόθηκε το 1934, και είναι η ιστορία μιας συγγραφέως που αποπειράται να αυτοκτονήσει λόγω του αποτυχημένου γάμου της και των ανεκπλήρωτων επιθυμιών της.

Το 1944 η Αγκάθα Κρίστι, ως Μαίρη Γουέστμακοτ πάντα, θα εκδώσει το τρίτο της βιβλίο, το Absent in the Spring. Είναι η ιστορία μιας γυναίκας που παραμένει λόγω δυσχερών καιρικών συνθηκών αποκλεισμένη σε έναν  έρημο σταθμό στο Ιράκ. Με την ευκαιρία της απομόνωσής της θα σκεφτεί και θα αναλύσει όλη την ζωή της, θα πάρει αποφάσεις που δεν θα τηρήσει όμως όταν θα ξαναβρεθεί στο γνώριμο λιμάνι του σπιτιού της.        

Το τέταρτο βιβλίο της Μαίρη Γουέστμακοτ θα κυκλοφορήσει το 1947 με τον τίτλο The Rose and the Yew Tree και είναι η ερωτική ιστορία μεταξύ μιας αριστοκράτισσας και ενός προλετάριου.

Ακολουθεί το A Daughter’s a Daughter το 1952, στο οποίο μια μητέρα αποφασίζει να θυσιάσει την προσωπική της ευτυχία για το χατίρι της κόρης της. Αυτή η απόφασή της όμως θα αποδειχθεί λανθασμένη και για τις δύο, αφού θα φέρει μόνο πικρία στις σχέσεις τους.

Τέλος το 1956 θα εκδοθεί το The Burden που αφορά την σχέση δύο αδελφών, στοιχειωμένη από την άρρωστη ζήλεια. 

Και τα έξι βιβλία της αντλούν στοιχεία από τη ίδια την ζωή της: τις σπουδές της στην μουσική, τους δυο Παγκόσμιους Πολέμους, τις σχέσεις της με την οικογένειά της, την νοοτροπία της Εδουαρδιανής κοινωνίας των παιδικών της χρόνων. Και τα έξι βιβλία  ξεχειλίζουν από ευαισθησία και υπαρξιακές αναζητήσεις: η τέχνη ενάντια και υπέρ της οικογενειακής γαλήνης, ο έρωτας ενάντια της σταθερότητας, η σίγουρη επαγγελματική επιτυχία ενάντια της αμφίβολης δημιουργικότητας. 

Η ίδια η Αγκάθα Κρίστι αναφερόμενη στο Absent in the Spring, στην αυτοβιογραφία της, λέει: «Ήταν το βιβλίο που ήθελα πάντα τα γράψω. Ήταν η ιστορία μιας γυναίκας που είχε στο μυαλό της μια ολοκληρωμένη εικόνα του εαυτού της, η οποία όμως ήταν εντελώς λανθασμένη. Ο αναγνώστης θα το καταλάβει αυτό μέσα από τις πράξεις της και τις σκέψεις της. Το γεγονός ότι μένει μόνη της στην έρημο επί πέντε ημέρες θα την βοηθήσει να ανακαλύψει τον πραγματικό εαυτό της. ...Έγραψα αυτό το βιβλίο μέσα σε τρεις ημέρες. Όταν το τελείωσα ήμουν φοβερά κουρασμένη, αλλά δεν ήθελα να αλλάξω ούτε μια παράγραφο. Το έγραψα με ειλικρίνεια, με ακεραιότητα,  το έγραψα ακριβώς όπως ήθελα να το γράψω, και τελικά αυτό είναι το μεγαλύτερο επίτευγμα ενός συγγραφέα.»

Τα βιβλία της Μαίρη Γουέστμακοτ δεν κατάφεραν ποτέ να γίνουν παγκοσμίως γνωστά όπως αυτά της Αγκάθα Κρίστι. Αλλά η Αγκάθα Κρίστι -που έδωσε την ίδια την ψυχή της μέσα από αυτά τα βιβλία-  εισέπραξε έστω ένα ψίχουλο αναγνώρισης για το έργο της.


Εύη Ρούτουλα

No comments:

Post a Comment