π. Εὐσεβίου Βίττη, εὐλαβικὸ Μνημόσυνο
Πρέπει νά δανειστεῖς αὔριο πάλι ἀπ'τόν ᾿Ιώβ
ἔνα μικρό ποσόν ὑπομονῆς.*
Π.Β.Πάσχος
῾Ο προφητικός αὐτός λόγος τοῦ ποιητῆ ἀνοίγει μέσα σου καθημερινά δρόμους ἐλπίδας κι ἀντοχῆς, καθώς πασχίζεις ν᾿ ἀνεβεῖς, μέ περισσή δύναμη, τόν προσωπικό σου Γολγοθᾶ. Γιατί ἡ κάθε μέρα, ἡ κάθε ὥρα, ἡ καθε στιγμή, στό χῶρο τῆς ποιμαντικῆς σου δραστηριότητας καί συντυχίας, ἀπαιτεῖ τὴν ὑπομονή, ποὺ εἶναι τό κλειδί ὁπού ἀνοίγει καί τίς πιό ἐρμητικά κλειδωμένες πόρτες τῶν καρδιῶν τῶν ἀνθρώπων.
Κι αὐτό, ἐπειδή «οὐδέν γάρ ὑπομονῆς ἰσον καί καρτερίας· πέτρα γάρ ἔοικεν» (ἱ. Χρυσόστομος).᾿Αλλά καί τίποτε δέν χαντακώνει τήν ψυχή, καί κατ᾿ ἀκολουθίαν τήν πνευματική μας ζωή, ὅσο ἡ ἀνυπομονησία καί ἡ ἀγχωτική μας διάθεση, στό νά πασχίζουμε νά φέρουμε σέ πέρας ἔνα πλῆθος δραστηριοτήτων καί ὑποχρεώσεων. Γιατί, ὅταν φορτωθεῖς μέ τέτοιου εἴδους βάρη, πρἐπει νά γνωρίζεις καλά ὅτι ὀ ἀνήφορος ὅλο καί πιό κοπιαστικός θά γίνεται. Ἀντίθετα, ὅταν παρατήσεις στή ἄκρη ὅλα τά περιττά, μαζί μέ τίς μέριμνες, ὅλο καί περισότερο φτερώνεις. Εἶναι δέ βέβαιο, πώς τά περισσότερα ἀπό τά ἄχρηστα πράγματα πού κουβαλᾶς μέσα σου τά ξεκαθαρίζεις καί τά πετᾶς, ὅταν βρεθεῖς σέ καιρό περισυλλογῆς, δοκιμασιῶν καί ἔντονου πνευματικοῦ ἀγώνα. Γιατί ὅλο καί πιὸ πολὺ καταλαβαίνεις, πώς σύντομα θά φύγεις ἀπ᾿ αὐτόν τόν κόσμο, κι ὅση περισσότερη ματαιότητα συλλέγεις, τόσο μακραίνεις ἀπ᾿ τόν Οὐρανό...
Τότε, λοιπόν, εἶναι πού σφυρηλατεῖς τό εἶναι σου στό καμίνι τῆς ὑπομονῆς καί τῆς καρτερίας, ἀναμένοντας μέ συστολή καί πόνο τήν ὅποια ἀναψυχή ἔλθει μέσα σου ὡς εὐλογία σέ τούτη τήν ἔγκοπη ὁδοιπορία, σέ γῆ αὐχμῶσα καί διψῶσα.
«Πάλιν καί πολλάκις» ὁ στίχος αὐτός τοῦ ποιητῆ, πού ἔχει κοπεῖ ἀπό τό μεταλλεῖο τῆς Ὀρθόδοξης πνευματικῆς μας ζωῆς καὶ παράδοσης, συντροφεύει τήν ψυχή μέ τήν πανίερη Μορφή τοῦ Δικαίου καί πολυάθλου Ἰώβ, σέ καιρούς καί χρόνους ὅπου ἡ δικαιοσύνη δέν συνυπάρχει μέ τούς ἐνοικοῦντας ἐπί τῆς γῆς, ἀλλά, κι αὐτό εἶναι τό πλέον σημαντικό, διασώζεται στόν Πατέρα τῶν Φώτων, πού ὑπομένει κι Ἐκεῖνος τή δική μας ἀποστασία κι ἀναμένει, μέ τή φιλοστοργία πού Τόν διακρίνει, τήν ἐπιστροφή μας (πρβλ. Λκ. 15, 11-32). Ἔτσι ὁ Θεός ὑπομένει τίς ἀταξίες μας κι ἐμεῖς ὑπομένουμε τίς δοκιμασίες, πού, ὡστόσο, εἶναι καί παραμένουν τά σημάδια τῆς παιδείας Του.
Ἄν ό ποιμένας ἐπιθυμεῖ νά προβεῖ μέ ἱεραποστολικό ζῆλο, σέ μιά ἐπίπονη ἀναθεώρηση τῆς στάσης του ἀπέναντι στόν κόσμο, τότε, ἴσως, θά μποροῦσε νά σκεφτεῖ μαζί μέ τόν Δίκαιο Ἰώβ, τή φιλανθρωπία τοῦ Θεοῦ (πρβλ. Ἰώβ. 42, 1-6), πού ὑπομονετικά στέκει κι ἀφουγκράζεται τούς καϋμούς καί τά προβλήματα ὅσων ἐπιθυμοῦν νά τά καταθέσουν ταπεινά στά χέρια Του ὡς ἄλλη προσφορά. Ἀλλά καί ὅσων ἔχει συντελεστεῖ ἡ ἐπιστροφή τους, ἀφοῦ ἐν τῶ μεταξύ "ὡς χρυσός ἐν χωνευτηρίῳ" (Σοφ. Σολ. 3, 6) δοκιμάστηκαν μέ τή φιλοτιμία καί τό ἐνδιαφέρον τοῦ "πιστοῦ καί φρονίμου δούλου" (Μτθ. 24, 45), ὥστε νά καταστοῦν οἱ κεκλημμένοι συνδαιτημόνες στό Δεῖπνο τῆς Βασιλείας Του (πρβλ. Λκ. 14, 15-24). Ἄλλωστε ἄς μὴ λησμονοῦμε τὸν λόγο τοῦ Ἀδελφοθέου καὶ μάρτυρα: «Ἰδοὺ μακαρίζομεν τοὺς ὑπομένοντας· τὴν ὑπομονὴν Ἰὼβ ἠκούσατε, ὅτι πολυεύσπλαχνος ἐστιν ὁ Κύριος καὶ οἰκτίρμων» (Ἰακ. 5, 11). Ἀλήθεια, πόσοι τὸ καταλαβαίνουμε αὐτό;
ἔνα μικρό ποσόν ὑπομονῆς.*
Π.Β.Πάσχος
῾Ο προφητικός αὐτός λόγος τοῦ ποιητῆ ἀνοίγει μέσα σου καθημερινά δρόμους ἐλπίδας κι ἀντοχῆς, καθώς πασχίζεις ν᾿ ἀνεβεῖς, μέ περισσή δύναμη, τόν προσωπικό σου Γολγοθᾶ. Γιατί ἡ κάθε μέρα, ἡ κάθε ὥρα, ἡ καθε στιγμή, στό χῶρο τῆς ποιμαντικῆς σου δραστηριότητας καί συντυχίας, ἀπαιτεῖ τὴν ὑπομονή, ποὺ εἶναι τό κλειδί ὁπού ἀνοίγει καί τίς πιό ἐρμητικά κλειδωμένες πόρτες τῶν καρδιῶν τῶν ἀνθρώπων.
Κι αὐτό, ἐπειδή «οὐδέν γάρ ὑπομονῆς ἰσον καί καρτερίας· πέτρα γάρ ἔοικεν» (ἱ. Χρυσόστομος).᾿Αλλά καί τίποτε δέν χαντακώνει τήν ψυχή, καί κατ᾿ ἀκολουθίαν τήν πνευματική μας ζωή, ὅσο ἡ ἀνυπομονησία καί ἡ ἀγχωτική μας διάθεση, στό νά πασχίζουμε νά φέρουμε σέ πέρας ἔνα πλῆθος δραστηριοτήτων καί ὑποχρεώσεων. Γιατί, ὅταν φορτωθεῖς μέ τέτοιου εἴδους βάρη, πρἐπει νά γνωρίζεις καλά ὅτι ὀ ἀνήφορος ὅλο καί πιό κοπιαστικός θά γίνεται. Ἀντίθετα, ὅταν παρατήσεις στή ἄκρη ὅλα τά περιττά, μαζί μέ τίς μέριμνες, ὅλο καί περισότερο φτερώνεις. Εἶναι δέ βέβαιο, πώς τά περισσότερα ἀπό τά ἄχρηστα πράγματα πού κουβαλᾶς μέσα σου τά ξεκαθαρίζεις καί τά πετᾶς, ὅταν βρεθεῖς σέ καιρό περισυλλογῆς, δοκιμασιῶν καί ἔντονου πνευματικοῦ ἀγώνα. Γιατί ὅλο καί πιὸ πολὺ καταλαβαίνεις, πώς σύντομα θά φύγεις ἀπ᾿ αὐτόν τόν κόσμο, κι ὅση περισσότερη ματαιότητα συλλέγεις, τόσο μακραίνεις ἀπ᾿ τόν Οὐρανό...
Τότε, λοιπόν, εἶναι πού σφυρηλατεῖς τό εἶναι σου στό καμίνι τῆς ὑπομονῆς καί τῆς καρτερίας, ἀναμένοντας μέ συστολή καί πόνο τήν ὅποια ἀναψυχή ἔλθει μέσα σου ὡς εὐλογία σέ τούτη τήν ἔγκοπη ὁδοιπορία, σέ γῆ αὐχμῶσα καί διψῶσα.
«Πάλιν καί πολλάκις» ὁ στίχος αὐτός τοῦ ποιητῆ, πού ἔχει κοπεῖ ἀπό τό μεταλλεῖο τῆς Ὀρθόδοξης πνευματικῆς μας ζωῆς καὶ παράδοσης, συντροφεύει τήν ψυχή μέ τήν πανίερη Μορφή τοῦ Δικαίου καί πολυάθλου Ἰώβ, σέ καιρούς καί χρόνους ὅπου ἡ δικαιοσύνη δέν συνυπάρχει μέ τούς ἐνοικοῦντας ἐπί τῆς γῆς, ἀλλά, κι αὐτό εἶναι τό πλέον σημαντικό, διασώζεται στόν Πατέρα τῶν Φώτων, πού ὑπομένει κι Ἐκεῖνος τή δική μας ἀποστασία κι ἀναμένει, μέ τή φιλοστοργία πού Τόν διακρίνει, τήν ἐπιστροφή μας (πρβλ. Λκ. 15, 11-32). Ἔτσι ὁ Θεός ὑπομένει τίς ἀταξίες μας κι ἐμεῖς ὑπομένουμε τίς δοκιμασίες, πού, ὡστόσο, εἶναι καί παραμένουν τά σημάδια τῆς παιδείας Του.
Ἄν ό ποιμένας ἐπιθυμεῖ νά προβεῖ μέ ἱεραποστολικό ζῆλο, σέ μιά ἐπίπονη ἀναθεώρηση τῆς στάσης του ἀπέναντι στόν κόσμο, τότε, ἴσως, θά μποροῦσε νά σκεφτεῖ μαζί μέ τόν Δίκαιο Ἰώβ, τή φιλανθρωπία τοῦ Θεοῦ (πρβλ. Ἰώβ. 42, 1-6), πού ὑπομονετικά στέκει κι ἀφουγκράζεται τούς καϋμούς καί τά προβλήματα ὅσων ἐπιθυμοῦν νά τά καταθέσουν ταπεινά στά χέρια Του ὡς ἄλλη προσφορά. Ἀλλά καί ὅσων ἔχει συντελεστεῖ ἡ ἐπιστροφή τους, ἀφοῦ ἐν τῶ μεταξύ "ὡς χρυσός ἐν χωνευτηρίῳ" (Σοφ. Σολ. 3, 6) δοκιμάστηκαν μέ τή φιλοτιμία καί τό ἐνδιαφέρον τοῦ "πιστοῦ καί φρονίμου δούλου" (Μτθ. 24, 45), ὥστε νά καταστοῦν οἱ κεκλημμένοι συνδαιτημόνες στό Δεῖπνο τῆς Βασιλείας Του (πρβλ. Λκ. 14, 15-24). Ἄλλωστε ἄς μὴ λησμονοῦμε τὸν λόγο τοῦ Ἀδελφοθέου καὶ μάρτυρα: «Ἰδοὺ μακαρίζομεν τοὺς ὑπομένοντας· τὴν ὑπομονὴν Ἰὼβ ἠκούσατε, ὅτι πολυεύσπλαχνος ἐστιν ὁ Κύριος καὶ οἰκτίρμων» (Ἰακ. 5, 11). Ἀλήθεια, πόσοι τὸ καταλαβαίνουμε αὐτό;
π. Κων.Ν.Καλλιανός
* Οἱ στίχοι προέρχονται άπό τήν ποιητική συλλογή τοῦ Π.Β. Πάσχου, Ἔγκλειστος βίος, Ἀθήνα 1973, σελ. 97.
No comments:
Post a Comment