skip to main |
skip to sidebar
Νόμπελ Χημείας με... κυπριακό χρώμα
Το Βραβείο Νόμπελ
Χημείας 2024 απονεμήθηκε σε μια τριάδα επιστημόνων που χρησιμοποίησαν τεχνητή
νοημοσύνη για να «σπάσουν τον κώδικα» σχεδόν όλων των γνωστών πρωτεϊνών, των
«χημικών εργαλείων της ζωής».
Η Επιτροπή Νόμπελ
επαίνεσε τον Ντέιβιντ Μπέικερ για την ολοκλήρωση «του σχεδόν αδύνατου άθλου της
κατασκευής εντελώς νέων ειδών πρωτεϊνών» και τους Ντέμη Χασάμπη και Τζον
Τζάμπερ για την ανάπτυξη ενός μοντέλου τεχνητής νοημοσύνης για την πρόβλεψη των
πολύπλοκων δομών των πρωτεϊνών - ένα πρόβλημα που παρέμενε άλυτο επί 50 χρόνια.
«Οι δυνατότητες των
ανακαλύψεών τους είναι τεράστιες», δήλωσε η επιτροπή κατά την ανακοίνωση του
βραβείου στη Σουηδία την Τετάρτη. Το βραβείο, το οποίο θεωρείται το αποκορύφωμα
των επιστημονικών επιτευγμάτων, συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 11 εκατομμυρίων
σουηδικών κορώνων (1 εκατομμύριο δολάρια).
Ο Ντέμης Χασάμπης
είναι Βρετανός ερευνητής τεχνητής νοημοσύνης, νευροεπιστήμονας, σχεδιαστής
ηλεκτρονικών παιχνιδιών, επιχειρηματίας, και κορυφαίος παίκτης του σκάκι και
του γκο σε παγκόσμιο επίπεδο. Είναι ευρύτερα γνωστός ως ένας από τους ιδρυτές
της εταιρείας DeepMind, η οποία μετέπειτα αγοράστηκε από την Google όπου πλέον
ο Χασάμπης εργάζεται. Για το έργο του έχει τιμηθεί έως τώρα με πλήθος
βραβεύσεων.
Ο πατέρας του
Χασάμπη είναι κυπριακής καταγωγής, ενώ η μητέρα του κινεζικής καταγωγής με
προέλευση από την Σιγκαπούρη. Μεγάλωσε στην περιοχή του Ηστ Φίντσλεϋ στο βόρειο
Λονδίνο. Ήδη από την παιδική ηλικία ήταν εξαιρετικός σκακιστής, και κατείχε τον
βαθμό του μαιτρ στην ηλικία των 13 ετών με βαθμολογία Έλο 2300, και παράλληλα
υπήρξε ο αρχηγός πολλών αποστολών της εθνικής παίδων Αγγλίας στο σκάκι.
Ολοκλήρωσε το
σχολείο στην ηλικία των 16 ετών, και σύντομα έπειτα εργάστηκε ως
προγραμματιστής παιχνιδιών στην εταιρεία Bullfrog Productions, στα παιχνίδια
Syndicate και Theme Park. Κατόπιν απέκτησε το πτυχίο του στην επιστήμη
υπολογιστών από το πανεπιστήμιο του Καίμπρητζ με διάκριση, και για την επόμενη
δεκαετία συνέχισε να εργάζεται ως προγραμματιστής ηλεκτρονικών παιχνιδιών,
αρχικά στην εταιρεία Lionhead Studios στο παιχνίδι Black & White, και από
το 1998 και έπειτα στην εταιρεία Elixir Studios την οποία ίδρυσε ο ίδιος.
Το 2009 συνέχισε
τις σπουδές του για διδακτορικό δίπλωμα στο Πανεπιστημιακό Κολέγιο Λονδίνου
στην γνωσιακή νευροεπιστήμη, με θέμα έρευνας τους αλγόριθμους τεχνητής
νοημοσύνης που μπορεί να προκύψουν από τις διαδικασίες του ανθρώπινου
εγκεφάλου.
ΠΗΓΗ: iefimerida
No comments:
Post a Comment