skip to main |
skip to sidebar
Σωκρατική εκπαίδευση
Η φράση του Σωκράτη «Η εκπαίδευση είναι το άναμμα μιας φλόγας, όχι το γέμισμα ενός
δοχείου»
εκφράζει μια βαθιά φιλοσοφική προσέγγιση για τη φύση της μάθησης και της
γνώσης.
Ο Σωκράτης ήθελε να δείξει
ότι η εκπαίδευση δεν πρέπει να περιορίζεται στη μηχανική αποστήθιση ή στην
παθητική αποδοχή πληροφοριών. Αντίθετα, η εκπαίδευση είναι μια διαδικασία που
πρέπει να κινητοποιεί τον μαθητή, να του διεγείρει τη σκέψη, την περιέργεια και
την επιθυμία για γνώση.
Η εικόνα της φλόγας
υπογραμμίζει τη φωτεινότητα και την ενέργεια που πρέπει να παράγεται μέσα από
την εκπαίδευση. Ο μαθητής δεν είναι απλώς ένας «δέκτης» γνώσεων, αλλά κάποιος
που ενεργοποιείται, που αναζητά και που δημιουργεί.
Αν η εκπαίδευση ήταν απλώς
το γέμισμα ενός δοχείου με δεδομένα, τότε ο μαθητής θα παρέμενε παθητικός και
δεν θα είχε το κίνητρο να εξελίξει τις δικές του σκέψεις και ικανότητες.
Η εκπαίδευση, λοιπόν,
σύμφωνα με αυτήν την άποψη, πρέπει να είναι μια ενεργητική διαδικασία, που
ενθαρρύνει τη συζήτηση, την κριτική σκέψη και τη συνεχιζόμενη αναζήτηση.
Αυτό το «άναμμα της
φλόγας» συνδέεται με την ιδέα ότι η γνώση είναι κάτι που ξεκινά από το
εσωτερικό του ατόμου, με τη βοήθεια των δασκάλων και της κοινωνίας, αλλά η
αληθινή μάθηση προέρχεται από την προσωπική ανακάλυψη και την εμπειρία.
Αυτή η φιλοσοφία του
Σωκράτη επηρεάζει ακόμα και σήμερα τις σύγχρονες παιδαγωγικές θεωρίες, που
υπογραμμίζουν τη σημασία της ενεργούς συμμετοχής του μαθητή και της ανάπτυξης
της κριτικής σκέψης, σε αντίθεση με την παθητική αποδοχή γνώσεων.
No comments:
Post a Comment