Στὴ μνήμη τοῦ σεβαστοῦ μου καθηγητοῦ, Ἰω. Χρ. Κωνσταντινίδου
Τά νησιά τῶν Βορείων Σποράδων, δηλαδή ἡ Σκιάθος, ἡ Σκόπελος καί ἡ Ἁλόννησος, μαζὺ μέ τά ἐρημόννησα, ὑπῆρξαν ἀναμφίβολα τόποι στούς ὁποίους κατέφυγαν πνευματοφόροι πατέρες μέ σκοπό τήν ἄσκηση, τήν ἡσυχία κάι τόν ἀγιασμό τους. Γιατί ἦσαν οἱ τόποι αὐτοὶ, χῶροι ἡσυχαστικοί, εύκατάνυκτοι, εὐλογημένοι, καί ἐνθέου θεωρίας, πρίν ἀκόμα ἡ καταλυτική "τουριστική ἀξιοποίηση" τούς μεταβάλλει σέ τόπους, δυστυχῶς, σαρκολατρίας καί εὐδαιμονισμοῦ.
Ὅμως γιά τόν ἀναγνώστη πού ἐπιθυμεῖ νά γνωρίσει διαφορετικά, ἀπ᾿ ὅ,τι τά διάφορα ἔντυπα καί οἱ τουριστικοί ὁδηγοί παρουσιάζουν, τά νησιά αὐτά, θά γίνει σύντομος λόγος γιά Μορφές Ἁγίων, πού τά σημάδεψαν καί παράλληλα τά σφράγισαν μέ τή δωρεά τῆς γνήσιας πνευματικῆς ζωῆς -ἄσχετα ἄν οἱ μεταγενέστεροι τήν ἀποποιήθηκαν ἤ μερίμνησαν ὥστε νά παραμεριστεῖ μέ τρόπο...
Μέχρι τήν παρουσία τοῦ ὀσίου Ἀθανασίου τοῦ Ἀθωνίτου, ὁ ὁποῖος ἔρχεται στίς Βόρειες Σποράδες καί συγκεκριμένα στό Πελαγοννήσι, τή σημερινή Κυρά-Παναγιά, τό ὄντως περίφημο ἐρημονήσι κοντά στήν Ἁλόννησο, γιά τό ἀγοράσει ἀπό τούς ἐκεῖ μοναχούς, τό μόνο πού γνωρίζουμε εἶναι ἡ παρουσία στή Σκόπελο, μέ ἀντίστοιχη ἀκτινοβολία καί στά ὑπόλοιπα νησιά, τοῦ Ἁγίου Ρηγίνου πρώτου, κατὰ τὶς μέχρι σήμερα πληροφορίες μας, Ἐπισκόπου Σκοπέλου.
Ό Ἄγιος Ρηγῖνος, σύμφωνα μέ τό λιτό συναξάρι Του, κατάγονταν "ἐξ Ἑλλάδος" καί ἐγινε Ἐπίσκοπος Σκοπέλου σέ χρόνια δύσκολα, ὅταν ὁ Ἰουλιανός ὁ Παραβάτης εἶχε κηρύξει τήν ἐπαναφορά τῆς εἰδωλολατρίας. Μαρτύρησε τόν 4ο αἰ. στή Σκόπελο. Ἡ παράδοση διασώζει, μεταξύ τῶν ἄλλων, ὅτι μαζί μέ τόν Ἅγιο μαρτύρησαν καί 40 Σκοπελίτες.
Στή συνέχεια ἔχουμε τήν ἁγιαστική παρουσία τοῦ Ἁγίου Ἀθανασίου τοῦ Ἀθωνίτου, ὁ ὁποῖος ἐρχόμενος νά λάβει ὑπό τήν προστασία καί τήν πνευματική καθοδήγηση τό ἡσυχαστήριο τῆς Κυρα-Παναγιᾶς -τῶν Γυμνοπελαγησίων ὅπως ὀνομάζονταν τότε. Δὲν εἶναι βέβαιο, ὡστόσο αὐτὸς ποὺ ὑπογράφει τὸ παρὸν, ὑποθέτει πὼς αὐτὴ ἡ καταλυτικὴ παρουσία τοῦ ὀσίου Ἀθανασίου, κι ὁ ἀραγὴς σύνδεσμος τῶν νησιῶν μὲ τὴ Μεγίστη Λαύρα τοῦ Ἁγίου Ὄρους εἶχε ὡς ἀποτέλεσμα τὴ ὕπαρξη πολλῶν μετοχίων στὰ νησιὰ αὐτὰ, τὸν ἀριθμὸ τῶν ὁποίων δὲν μπορέσαμε νά πληροφορηθοῦμε παρ᾿ ὅλες τὶς προσπάθειες μας.
Άσφαλῶς ἡ παρουσία Του στή γειτονική Κυρά Παναγιά θά πρέπει νά τό ποῦμε μέ βεβαιότητα ὅτι προκαθόρισε καί τήν ἔλευσή Του στή Σκόπελο πού ἦταν καί ἡ ἕδρα τῆς Ἐπισκοπῆς τῆς περιοχῆς ἐκείνης.
Τά στοιχεῖα πού ἔχουμε γιά τήν παρουσία ἄλλων ἁγιασμένων Μορφῶν στίς Βόρειες Σποράδες μέχρι τόν 17ο αἰ. εἶναι, μέχρι σήμερα, ἀνύπαρκτες.
Τόν 17ο αἰ. λοιπόν, ὅταν ἀρχίζουν τά νησιά νά συνέρχονται ἀπό τήν καταιγιστική ἐμφάνιση τοῦ αἱμμοχαροῦς Μπαρμπαρόσσα, ἐμφανίζονται τά πρῶτα μετόχια τοῦ Ἁγίου ὄρους στά νησιά Σκιάθο, Σκόπελο -πιθανῶς καί Λιαδρόμια (Ἁλόννησο)- ἀλλά καί στά Ἐρημόνησσα. Μετόχια τά ὁποῖα συντελοῦν στήν Ὀρθόδοξη πνευματική ἀναγέννηση τῶν νησιωτῶν μέ τήν παρουσία φωτισμένων κι ἁγιασμένων πατέρων, πού ὑπῆρξαν παράλληλα κομιστές ἱ. λειψάνων καί περιπύστων ἱ. Εἰκόνων.
Στή Σκόπελο, στίς ἀρχές τοῦ 18ου αἰ. ἔρχεται, ὕστερα ἀπό πρόσκληση τῶν Σκοπελιτῶν καί μέ τήν οἰκονομική συνδρομή τοῦ Μητροπολίτου πρ. Ἄρτης Νεοφύτου Μαυρομάτη, ὁ ὅσιος Ἱερόθεος ὁ Ἰβηρίτης γιά νά διδάξει στή ἐκεῖ νεόσύστατο Σχολή. Παράλληλα ὁ ὅσιος κηρύττει καί στηρίζει μέ τόν συμβουλευτικό / ποιμαντικό του τρόπο τούς Σκοπελίτες, ἐνῶ τούς παραδειγματίζει ζῶντας ὁ ἴδιος σέ ἀσκητικό τόπο καί μέ ἡσυχαστικό τρόπο. Μαθητής τοῦ ὁσίου ὑπῆρξε ὁ πολύς Καισάριος Δαπόντες.
Ὁ ὅσιος θά μεταβεῖ ἀργότερα στό νησάκι Γιοῦρα μαζί μέ τόν μαθητή του, τόν ἱερομόναχο Μελέτιο, ὅπου στίς 13 Σεπτεμβρίου 17 θά τελειωθεῖ ἐν εἰρήνῃ.
Στά μέσα τοῦ 18ου ἔρχεται στή Σκόπελο νά διδάξει καί ὁ Ἅγιος Κοσμᾶς ὁ Αἰτωλός, τοῦ ὀποίου εἰκόνα, ἀπό τίς παλαιότερες, σώζεται στό νησί.
Τήν ίδια ἐποχή στό νησάκι Πιπέρι, βρίσκεται ἡ συνοδεία τοῦ ἁγιασμένου ἱερομονάχου Διονυσίου Ζαγοραίου, πνευματικοῦ ἀδελφοῦ τοῦ ἁγίου Νικοδήμου τοῦ ἀγιορείτου, καί ἀσκητεύει στό μοναστήρι τῆς Παναγίας Ζωοδόχου Πηγῆς. Εἶναι τὸ μοναστήρι ποὺ ἔγινε μοναχὸς ὁ πολὺς Καισάριος Δαπόντες, λόγιος τοῦ 18ου αἰ.
Στὰ τέλη τοῦ 19ου μὲ ἀρχὲς τοῦ 20οῦ αἰ. ἔρχεται στὴ Σκόπελο ὅπου ἐπανιδρύει τὴ διαλυμμένη ἀπὸ τοὺς Βαυαροὺς Μονὴ τοῦ Τιμίου Προδρόμου, ὁ ἰερομόναχος Σωφρόνιος
Κεχαγιόγλου, Ἁγιορείτης καὶ φίλος τοῦ Ἁγίου Νεκταρίου. Ὁ Γέροντας θὰ συστήσει καὶ ἀδελφότητα μοναζουσῶν ὑπὸ τὴν καθοδήγηση τοῦ πνευματικοῦ του τέκνου, τῆς Ξένης μοναχῆς (Γαλατσάνου). Παράλληλα ὁ συνασκητὴς του, ὁ μοναχὸς Σίλβεστρος Μονοκρούσης, ἀπὸ τὴν Κεφαλληνία, Ἁγιορείτης κι αὐτὸς, θὰ δημιουργήσει καὶ Σχολὴ Βυζαντινῆς μουσικῆς, στὴν ὁποία ἀρκετοὶ νέοι Σκοπελίτες θᾶ φοιτήσουν καὶ θὰ στελεχώσουν τὰ ἀναλόγια τῶν ἐνοριῶν. Τὴ μονὴ τοῦ Προδρόμου θὰ ἐπισκεφτεῖ καὶ ὁ Ἅγιος Νεκτάριος, ὁ ὀποῖος μάλιστα θὰ τὴ θεωρήσει καὶ ἰδανικὸ τόπο γιὰ νὰ ἡσυχάσει.
Τέλος, στὴ γείτονα Σκιάθο θὰ ἔλθει στὰ τέλη τοῦ 18ου αἰ. ἡ φωτισμένη συνοδεία τοῦ ὁσίου Γέροντος Νήφωνος τοῦ Κοινοβιάρχου, ἡ ὁποία καὶ θὰ συστήσει τὴν περίφημη Μονὴ τοῦ Εὐαγγελισμοῦ. Τὸ μοναστήρι αὐτὸ θὰ βοηθήσει πνευματικὰ ὄχι μόνο τὴ Σκιάθο ἀλλὰ καὶ τὰ ὐπόλοιπα νησιὰ ἀκτινοβολώντας τὸ φιλοκαλικὸ πνεῦμα, τὸ κολλυβαδικὸ.
Μέ τὴν Ἐπανάσταση τοῦ 1821 θὰ ἔλθουν στὴ Σκιάθο πολλοὶ ἁγιορεῖτες πατέρες, μεταξὺ τῶν ὁποίων καὶ ὁ βιογράφος τοῦ Ἁγίου Νικοδήμου τοῦ Ἀγιορείτου, ὁ ἱερομόναχος Εὐθύμιος ὁ Σταυρουδᾶς, ὁ οποῖος θὰ καταστεῖ πνευματικὸς τοῦ νησιοῦ.
Τὴν παράδοση τῶν ἱεροπρεπῶν, κατὰ τὸν Ἀλέξανδρο Παπαδιαμάντη, Κολλυβάδων, θὰ συνεχίσει ὁ Σκιαθίτης ἱερομόναχος Διονύσιος ὁ ἐπικαλούμενος Γέροντας, γόνος παλαιᾶς λευιτικῆς οἰκογενείας τοῦ Κάστρου καὶ γιός τοῦ Διδασκάλου τοῦ Γένους Ἐπιφανίου Δημητριάδου.
π. Κ.Ν. Καλλιανός
No comments:
Post a Comment