Monday, 24 December 2018

Χριστουγεννιάτικες πνευματικές συγγένειες καί συνέχειες...


(Π.Β. Πάσχος κα λέξανδρος Μωραϊτίδης)


Μέρες πο ρχονται, γιασμένες μέρες, φορτωμένες μνμες κα ερτητα, στάθηκα κα πάλι σ ελογημένες ναγνώσεις, πο π τ μι πλευρ ναπαύουν τν ψυχή, φο τς χαρίζουν γνήσιο όρτιο νόημα, π τν λλη ποδεικνύουν τς πνευματικς συγγένειες πο πάρχουν μεταξ τν συγγραφέων κείνων, τν ποίων τ βιώματα λειτουργον σ παράλληλα πεδία. Γιατί, μν τ ξεχνμε, πς  τ βιώματά τους ατ  χουν μι κοιν πηγή, μι ερ μήτρα πο τ γενν. Κι ατ εναι νοσταλγία, λλ πρωτίστως φτιασίδωτη κα χωρς περιττ κα πρόσθετα στοιχεα τιμ στ Γιορτή. Κα δ στ Γιορτ τν Χριστουγέννων, πο κρύβει μέσα της νοσταλγία, τρυφερότητα κα ερ δέος.

τσι ναγκαα ναγνώσματα γι τς μέρες ατς εναι τ διηγήματα, πο γραψαν  ο δύο λέξανδροι τς Σκιάθου, Φ. Κόντογλου κα φυσικ Π.Β. Πάσχος μ τ πανευλαβ του ποιήματα. να π τ ποα εναι κα τό, «Κα τόπος ν οδείς...». π τ πλέον τρυφερ ποιήματα, πο εωδιάζουν γνήσια λληνορθόδοξη λειτουργικ παράδοση κα ζωή.
  
«Μά, λίμονο, κα τούτη τ χρονιά, μονάχα
φαντασία θ μέ φέρει στ παλιά.
Τ βήματά μου χάνονται στος δειους
δρόμους τς νέας Βαβυλώνας. Ο βιτρίνες
δν νασταίνουν  τίποτε π᾿ τν παράδεισό μου,
φο δν χουν οτ᾿ να χαμόγελο
γι ναν ξένο, πο γιορτάζει τόσο μόνος,
μ δάκρυα μόνο, στν θήνα , τ Χριστούγεννα...»[1]

Γραμμένο τ ποίημα ατ δ κα ξήντα χρόνια φήνει ν διαφανε ξεκάθαρα τι τ μέγα ζητούμενο στ Γιορτ δν εναι ξωτερικός, ντυπωσιακς διάκοσμος, ποος, τάχα, νομίζουμε τι στολίζει. Στολίζει νθρώπους κα πράγματα.  λ᾿ ατά μως, γι σους χουν βιώσει πόλυτα τ Γιορτ ς μι νακαίνιση κα συνάμα ς να γνήσιο μήνυμα θεϊκς ποσχέσεως τι δηλαδή «Σήμερον Θες π γς παραγέγονε, κα νθρωπος ες ορανος ναβέβηκεν» εναι ντελς ξένα πρς τ Μέγα κα Παράδοξο Μυστήριο τς Γιορτς ατς. Γιατ γνωρίζουμε πολ καλά, τι  δν σ ξεγελ κκλησία τέτοιες ρες, ρες ντως κρίσιμες κα ριακές, λλ σο χαρίζει κι να λλο μέγιστο προνόμιο: Ν σκεφτες τι, «Μάγους κατέπληττεν, ο σκπτρα κα θρόνοι, λλ᾿ σχάτη πτωχεία». Ατ πτωχεία, λοιπόν, πο τ ζες σιμ σ πλούς, βασανισμένους νθρώπους, ο ποοι  τ βιώνουν μυστικ μ πίστη κλόνητη κα νηστεμένη παρξη,  εναι τ μέγα φαλτήριο ν σιμώσεις μ κατάνυξη κα δολη συνείδηση τ Μέγα Μυστήριο κα τελικ ν πληροφορηθες «πο γεννήθη Χριστός». Κάτι πο δν χουν τ δυνατότητα ν σ πληροφορήσουν ο φωτισμένοι δρόμοι, ο καλλιτεχνικ στολισμένες βιτρίνες, ψογη φωταγωγία. ντίθετα, ατο περιμένουν ν τος πληροφορήσεις σ γι ποιν λόγο πάρχουν ατο ο καταρράκτες το φωτός, πρς τί ο στολισμο κα λα τ πόλοιπα... Γιατ δ πο τ λέμε κάτι περιμένουν κι ατο πέρα π τ διάκοσμο πο προβάλλουν. Περιμένουν, σφαλς,  να λλο φς, τ ποο θ καταυγάσει τ σκοτάδια τς ταλαιπωρημένης παρξής τους κα τελικ θ κατορθώσουν ν σιμώσουν τ ληθιν τ φς, τ «φς τ τς γνώσεως». Τ Χριστό, δηλαδή, (πρβλ. ω. 8, 12) γιατ χωρς Ατν δ νοονται Χριστούγεννα. Τ λέει, λλωστε κι δια λέξη: Χριστο Γέννα.


Τ ποίημα το Π. Β Πάσχου, λοιπόν σ᾿ ατ τ γνήσια όρτιο κλίμα προσπαθε ν μς εσαγάγει, μ ληθιν φιλία κα φιλάνθρωπη προτροπή. τσι στε ν κατορθώσουμε ν ξαναβρομε τ παλι τ μονοπάτι,  πο δηγε στ ερ τ Σπήλαιο, που θ νοιώσουμε τ συντροφι τν πλν ποιμένων, το σκεφτικο ωσήφ, τς συγκινημένης Παναγίας μας, φο λα σα ποσχέθηκε γιναν κατ τ ρήμα το Κυρίου (βλ. Λκ. 1, 28) κα το θείου Βρέφους πο π κενες τς ρες νοιωσε τν γκατάλειψη τν νθρώπων, ν κενος δν πραξε τ δια. ντίθετα μάλιστα. Ατ ζομε, ο σοι πιστοί, λοιπόν, τ Χριστούγεννα. Τν πατέρων μας τ ερ Χριστούγεννα.

Μι λλη τώρα παράλληλη μβίωση το Μεγάλου Μυστηρίου μ ατ το Π.Β.Π. εναι κι ατ πο μς προσφέρει θάνατη γραφίδα το τέρου τν λέξανδρων τς Σκιάθου, το Μωραϊτίδη. Γραμμένο  δ κα κατν εκοσι χρόνια τ τόσο θαυμάσιο διήγημά του «Χριστούγεννα στν πνο μου»[2], συμπληρώνει τ σα γράφτηκαν  παραπάνω. Γιατ διος καημς διαπιστώνεται κι εδ: πουσία δηλαδή, το γνήσιου, το πλο κα συντονισμένου πόλυτα μ τν ρθόδοξη παράδοση, περιβάλλοντος. Κι ατ εναι χρος μοναδικς τς γενέθλιας γς. «Νεκρωθείς, θ μς πε Μ., π τς συγχρόνου γενες, νέζησα ες λλους παλαιος χρόνους, χρόνους ποθεινούς, χρόνους γλυκες, λησμονήτους χρόνους, τς παιδικς μου λικίας τος χρυσος καιρούς».

Κα θ ξηγήσει στ συνέχεια ατ πο θέλει ν πε, λλ κα θ καταλήξει ν μολογήσει:

-«Μο φάνη πς δν καμα Χριστούγεννα κενο τ τος». Γιατ τ ορταστικ  κλίμα μέσα στν θήνα ταν ντελς ξένο π κενο πο ζοσε στ νησί του. Γι᾿ ατ κα ξαναγυρίζει κε, μ δηγούς του τ μνήμη κα τ νοσταλγία. πως μισ αἰῶνα ργότερα Π.Β.Π. πιστός του μαθητς κα π τος μοναδικος λογίους πο τν τίμησαν κα τιμον. Γιατ ατς ο συγγένειες εναι π κενες πο τς ελογε Θεός, φο εναι συγγένειες Γέροντα κα πνευματικο παιδιο. Κα μήπως Μωραϊτίδης δ στάθηκε γι τν Π.Β.Π. κανς πνευματικς δηγός, λλ κι Π.Β.Π. ποδειγματικ τέκνο πακος, λλ κα λογογραφική του συνέχεια;

π. Κ.Ν. Καλλιανός



[1] Πρώτη δημοσίευση στή συλλογή τοῦ Π.Β. Πάσχου, ‘Ἡ θύελλα καί ὁ γνόφος», ἐκδ. ΑΝΕΜΟΙ, Ἀθήνα 1966, σελ. 21.
[2] Ἀλέξανδρος Μωραϊτίδης, Τά διηγήματα τ. Β΄ ( φιλ. ἐπιμ. Ν. Δ. Τριανταφυλλόπουλος), ἐκδ. Γνώση καί Στιγμή, Ἀθήνα 1991, σελ. 190-194.

No comments: