Monday, 9 September 2019

Ἀπόπλυνον, Κύριε…


…τ μαρτήματα τν νθάδε μνημονευθέντων δούλων Σου...

Στν Σεβασμιώτατον Μητροπολίτην Μάνης κ. Χρυσόστομον, ταπειν υκ φειλή


«Κα ποσπογγίζει [ ερες διάκονος] καλς τ γιον Δισκάριον νδον το γίου Ποτηρίου, λέγων·

πόπλυνον, Κύριε, τ μαρτήματα τν νθάδε μνημονευθέντων δούλων σου τ Αματί σου τ γί· πρεσβείαις τς Θεοτόκου κα πάντων σου τν γίων. μήν»

Μία π τς μεγάλες εεργεσίες πο χάρισε Θες στν κάθε ερέα εναι κα κείνη τς κορυφαίας στιγμς τς θείας Εχαριστίας, ταν γίνεται λεγομένη συστολ τν γίων. Δηλαδή, κατ τν ρα πο ψάλλεται τ Κοινωνικό κα φο κοινωνήσει ερέας ο συλλειτουργοντες ερες, τότε ρίπτονται μέσα στ γιο Ποτήριο, τ πολείμματα το μνο, μερίδα τς Παναγίας, μερίδα τν Ταγμάτων καί, τέλος, ο μερίδες λων τν μνημονευθέντων, ζώντων κα κεκοιμημένων. Μάλιστα, κατ τν ερ κείνη στιγμή, ερεύς λέγει τ προαναφερθέν: «πόπλυνον, Κύριε, τ μαρτήματα τν νθάδε μνημονευθέντων δούλων σου τ Αματί σου τ γί· πρεσβείαις τς Θεοτόκου κα πάντων σου τν γίων. μήν».

λήθεια, λοι μες ο λειτουργοί, χουμε συνειδητοποιήσει τ πόσο ερή, λλ κα συνάμα πόσο διδακτικ εναι λη ατ σεπτ διαδικασία; Μ λίγα λόγια, χουμε καταννοήσει τ τί πράττουμε κα ποις εναι οσιαστικός συμβολισμς λων ατν πο γίνονται;

ρχικ θ πρέπει ν σημειώσουμε, πς λη ατ διαδικασία ρχίζει π τν ντως συγκινητικ κι ελογημένη ρα τς θείας Προσκομιδς τς ερς Προθέσεως. Τότε, λοιπόν, πο τεμαχίζεται ρτος κα ξεχωρίζονται, τσον μνός, σο μερίδα τς Παναγίας κα  τν θείων Ταγμάτων πάντων τν γίων. Τότε, λοιπόν,  ρχίζει κι μνημόνευσις τν νομάτων: Πρτα τν ζώντων. π τν ρχιεπίσκοπο, δηλαδή, κα  πνευματικ Πατέρα τς ερς παρχίας στν ποία νήκει κα νορία ατή -ξ νόματος το ποίου ταχθες λειτουργς ερες προσφέρει τ Τίμια Δρα- μέχρι κα τν σχατο εσεβ λαϊκό. Στ συνέχεια κι φο περατωθε μνημόνευσις τν ζώντων, τν ποίων ο μερίδες, δηλαδή, τ μικρ ψιχία τ ποία ξάγονται π τ «κατακλαστν»[1] κα τίθενται  στ ἰερό Δισκαριο, κάτω π τ μερίδα τς Παναγίας, ρχίζει μνημόνευσις τν νομάτων τν κεκοιμημένων, τν ποίων ο μερίδες, τ ψιχία, δηλαδή, τίθενται κάτω π τ μερίδα τν θείων Ταγμάτων.

νάφερα προηγουμένως, τι εναι ντως συγκινητικ ατ περιούσια κα μοναχικ ρα τς μνημονεύσεως τν νομάτων. Γιατ κε δίδεται τ δικαίωμα στν λειτουργ ν μνημονεύσει, χι μόνο τ νόματα πο εναι γραμμένα στ χαρτι πο το παρδίδονται γι μνημόνευση, λλ κα τ  νόματα συνανθρώπων του, οι ποοι μήτε πο τ φανταζονται τι μετέχουν κι ατο τς Εχαριστιακς συνάξεως. Μέγα τ προνόμιο, ντως πο παραδίδεται στ χέρια κα στν ψυχ το λειτουργο ερέως. λλ κα εθύνη του εναι ξ σου μεγάλη... Ναί, εθύνη του, πο ντοπίζεται στ ξς μέγα ζητούμενο: Στ ν θυμται ερέας... Ν θυμται μ δέος κα ερ χρέος, τι πρέπει ν  χει ζωνταν μνήμη κα ν μ λησμονε πρσωπα μπερίστατα, «ποσυνάγωγα», μ τ τραγικ τ σημάδι τς μφιβολίας κα τς πιστίας στν ψυχή τους. Γιατ κι ατ τ πρόσωπα χρήζουν συνδρομς πνευματικς κα σωτερικς νισχύσεως, στε ν’ πεγκλωβιστον π τς ρεβώδεις ντιλήψεις κα συμπεριφορές τους. Ν θυμται πίσης τος νήμπορους γέροντες, τος «ν σθενεί κατακοιμένους», σ κρεβάτια δυσώπητης γωνίας κα πόνου. Κι λοι ατο σ μορφ ταπεινο ψιχίου ν κυκλώνουν τν μνό, τν Παναγία κα τος γίους ατούμενοι... Ναί, ατούμενοι κενο τ «Διάσωσον». πως τ προβάλλουμε λοι μας συμπληρώνοντας, μάλιστα, κα τν λλη λέξη: προστασία. πειδ ταν σωθε κάποιος χρειάζεται ναμφίβολα κι προστασία.

Νά, λοιπόν, τί χει μπρός του λειτουργς ερεύς. χει λη τν κκλησία σ σμικρογραφία. Κι Ατν ναφέρει στν Τριαδικ Θεό, ταν λέει κείνο τ μεγαλειδες: «Τ σ κ τν σν, σο προσφέρομεν κατ πάντα κα δι πάντα». κκλησία, μέσα στν ποία εναι κι διος παρών, μέλος κα διάσπαστο κομμάτι το Σώματος το Χριστο. Γι’ ατ κι ταν τν περιώνυμο μέρα τς Πεντηκοστς, τς μέρα πο Πανηγυρίζει κκλησία δηλαδή, ψάλλουμε, «ες νότητα πάντας κάλεσεν τ Παναγιον Πνεμα» (βλ. κοντάκιον ορτς), να πράγμα τονίζουμε κα διακηρύσσουμε: Τν νότητα λων τν μελν το Σώματος το Χριστού, φο λοι εμαστε «μέλη κ μέρους» (Α’ Κορ. 21, 27).

τσι, ταν φτάσει κείνη ερ στιγμ τς συστολς λη ατ νότητα διαφαίνεται, γιατ λα βαπτίζονται στ Τίμιο Αμα το Χριστο. λη κκλησία δηλαδή, σύμφωνα μ τν ποστολικ λόγο: «Προσέχετε  ον αυτος κα παντ τ ποιμνί ν μς τ Πνεμα τ γιον θετο πισκόπους, ποιμαίνειν τν κκλησίαν το Κυρίου κα Θεο, ν περιποιήσατο δι το δίου αματος» (Πρξ, 20, 28).

Πς, λοιπόν, ν μ δονηθε σωτερικ κα ν μ δοξάσει τ Θε κάθε λειτουργός, ταν ζε ατ τ μέγα θαμα κα τ βιώνει μ ερ δέος κα μ τν παρουσία «πάντων τν γίων»;

(Κείμενο γι ερύτερη νάπτυξη. δ παρουσιάζονται ο πρτες σκέψεις).

π. Κ.Ν. Καλλιανός



[1] Κατακλαστόν: Τό τεμάχιο τοῦ προσφόρου τῆς Προσκομιδῆς, ἀπό τό ὁποῖο ὁ Λειτουργός ἐξάγει τίς μερίδες ζώντων καί τεθνεώτων. Παλαιότερα Κατακλαστόν ὀνομαζόταν τό ἀντίδωρο, λόγω ἐτυμολογίας· κατακλάω = τσακίζω, κόβω σέ μικρά τεμάχια. Σήμερα Κατακλαστόν λέγεται καί τό τεμάχιο τοῦ προσφόρου, τό ὁποῖο ἐμποτίζεται στό νάμα καί τό τρώγουν μετά τή θεία Μετάληψη οἱ Κληρικοί ἐντός τοῦ Ἱεροῦ (παλαιότερα ἐδίδετο καί στούς λαϊκούς).
π. Γεώργιος Κουγιουμτζόγλου, Λατρευτικό Ἐγχειρίδιο. Στοιχεῖα ἀγωγῆς γιά τήν τάξη καί τή λατρεία τῆς Ἐκκλησίας, ἐκδόσεις Συναξάρι, Θεσσαλονίκη 1998.

No comments: