Με τον παραπάνω φανταχτερό τίτλο προβάλλεται και διαφημίζεται μια εικόνα που ιστορήθηκε από την Κοινότητα του Sant’Egidio της Ρώμης και το θέμα της είναι: «Οι Μάρτυρες του 20ου αιώνα».
Η εν λόγω εικόνα βρίσκεται στο Ναό του Αγίου Βαρθολομαίου, ο οποίος έχει κτισθεί πάνω στο μοναδικό νησί που βρίσκεται στον Τίβερη ποταμό και έχει το σχήμα καραβιού. Το νησί αυτό έχει ιδιαίτερη φήμη από τα παλιά χρόνια ως τόπος θεραπείας.
Βλέποντας την αρκετά πολύπλοκη αυτή εικόνα παρατηρούμε να έχει πάνω της εικονιζόμενες τις εξής παραστάσεις:
Πλήθος μαρτύρων κινείται με χαρά προς τον Κύριο, οδηγούμενο από την Παναγία. Κάτω από αυτούς, σύμφωνα με το όραμα της Αποκάλυψης (5, 11), οι άγγελοι απλώνουν το πανώ που γράφει: «H μεγάλη δοκιμασία».
Μέσα στο μεγάλο Ναό, στο κέντρο της εικόνας, φαίνεται να έρχονται σε επικοινωνία ο Ανατολικός και ο Δυτικός Χριστιανισμός. Έξω από το Ναό παρατηρούμε τα τείχη γκρεμισμένα και τον κόσμο διηρημένο: χριστιανοί στην Αρμενία, στην Αλγερία, στην Ινδία και στο Λίβανο. Σε έναν βεβηλωμένο Ναό άνδρες και γυναίκες φονεύονται την ώρα της προσευχής. Στο κέντρο ένα Αλβανός ιερέας φονεύεται γιατί βάπτισε ένα παιδί.
Η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία απεικονίζεται στην κάτω αριστερά γωνία, ενώ τα εκκλησιαστικά σώματα της Δύσης παρουσιάζονται στη δεξιά γωνία (Αρχιεπίσκοπος Ρομέρο και π. Puglisi). Στο κέντρο δεξιά παρουσιάζονται ο Αγγλικανός Αρχιεπίσκοπος της Ουγκάντα Janani Luwum, υποψήφιοι κληρικοί από τις φυλές Χούτου και Τούτσι κατεβαίνουν στο Μπουρούντι, ο Πατριάρχης της Αιθιοπίας Αμπούνα Πέτρος, οι μάρτυρες της Ισπανίας και του Μεξικού και ο Ζεφερίνο, ο τσιγγάνος που φονεύθηκε στον Ισπανικό εμφύλιο πόλεμο.
Στο κέντρο αριστερά βλέπουμε Ρουμάνους Ρ/Καθολικούς, καθώς και Ορθοδόξους και Βαπτιστές να μελετούν την Αγία Γραφή. Ένας άνθρωπος μόνος του σ’ ένα κελί μας θυμίζει τους φυλακισμένους στην Κίνα. Ο Μαξιμιλιανός Kolbe ανταλλάσσει τη ζωή του για έναν άγνωστο φυλακισμένο.
Η παράσταση αυτή προφανώς δεν είναι εικόνα έτσι όπως έχουμε εμείς οι Ορθόδοξοι τις εικόνες για προσκύνηση. Είναι μάλλον μια ενδιαφέρουσα προσπάθεια απεικόνισης της ιστορικής, κοινωνικής και πνευματικής πραγματικότητας που βιώσαμε κατά τη διάρκεια του αιώνα που έφυγε, του 20ου αιώνα.
Η εν λόγω εικόνα βρίσκεται στο Ναό του Αγίου Βαρθολομαίου, ο οποίος έχει κτισθεί πάνω στο μοναδικό νησί που βρίσκεται στον Τίβερη ποταμό και έχει το σχήμα καραβιού. Το νησί αυτό έχει ιδιαίτερη φήμη από τα παλιά χρόνια ως τόπος θεραπείας.
Βλέποντας την αρκετά πολύπλοκη αυτή εικόνα παρατηρούμε να έχει πάνω της εικονιζόμενες τις εξής παραστάσεις:
Πλήθος μαρτύρων κινείται με χαρά προς τον Κύριο, οδηγούμενο από την Παναγία. Κάτω από αυτούς, σύμφωνα με το όραμα της Αποκάλυψης (5, 11), οι άγγελοι απλώνουν το πανώ που γράφει: «H μεγάλη δοκιμασία».
Μέσα στο μεγάλο Ναό, στο κέντρο της εικόνας, φαίνεται να έρχονται σε επικοινωνία ο Ανατολικός και ο Δυτικός Χριστιανισμός. Έξω από το Ναό παρατηρούμε τα τείχη γκρεμισμένα και τον κόσμο διηρημένο: χριστιανοί στην Αρμενία, στην Αλγερία, στην Ινδία και στο Λίβανο. Σε έναν βεβηλωμένο Ναό άνδρες και γυναίκες φονεύονται την ώρα της προσευχής. Στο κέντρο ένα Αλβανός ιερέας φονεύεται γιατί βάπτισε ένα παιδί.
Η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία απεικονίζεται στην κάτω αριστερά γωνία, ενώ τα εκκλησιαστικά σώματα της Δύσης παρουσιάζονται στη δεξιά γωνία (Αρχιεπίσκοπος Ρομέρο και π. Puglisi). Στο κέντρο δεξιά παρουσιάζονται ο Αγγλικανός Αρχιεπίσκοπος της Ουγκάντα Janani Luwum, υποψήφιοι κληρικοί από τις φυλές Χούτου και Τούτσι κατεβαίνουν στο Μπουρούντι, ο Πατριάρχης της Αιθιοπίας Αμπούνα Πέτρος, οι μάρτυρες της Ισπανίας και του Μεξικού και ο Ζεφερίνο, ο τσιγγάνος που φονεύθηκε στον Ισπανικό εμφύλιο πόλεμο.
Στο κέντρο αριστερά βλέπουμε Ρουμάνους Ρ/Καθολικούς, καθώς και Ορθοδόξους και Βαπτιστές να μελετούν την Αγία Γραφή. Ένας άνθρωπος μόνος του σ’ ένα κελί μας θυμίζει τους φυλακισμένους στην Κίνα. Ο Μαξιμιλιανός Kolbe ανταλλάσσει τη ζωή του για έναν άγνωστο φυλακισμένο.
Η παράσταση αυτή προφανώς δεν είναι εικόνα έτσι όπως έχουμε εμείς οι Ορθόδοξοι τις εικόνες για προσκύνηση. Είναι μάλλον μια ενδιαφέρουσα προσπάθεια απεικόνισης της ιστορικής, κοινωνικής και πνευματικής πραγματικότητας που βιώσαμε κατά τη διάρκεια του αιώνα που έφυγε, του 20ου αιώνα.
No comments:
Post a Comment