Μέ τὴν ἐξέλιξη τῆς τεχνολογίας, ἡ ὁποία, σημειωτέον, ἅλωσε καὶ μέρος τῆς ἐκκλησίας, ἄρχισε ἡ σταδιακὴ ἐπιχείρηση καταστρατηγήσεως τῆς ἐλευθερίας μας ὡς ὄντων ἐξάπαντος πεπερασμένων, ἀλλὰ καθ᾿ ὅλα σφραγισμένων μὲ τὴ σφραγίδα τῆς Ἁγιοπνευματικῆς δωρεᾶς. Γιατὶ, ἀφοῦ αὐτὴ ἀποτελεῖ καὶ εἶναι τὸ θεμέλιο τῆς ἀνέλιξης τῆς προσωπικότητας τοῦ κάθε ὑγιοῦς ἀνθρώπου, πόσο μᾶλλον τοῦ κληρικοῦ, τὴν ἐπιζητοῦμε, γιὰ νὰ κατορθώνουμε νὰ ξεφεύγουμε ἀπὸ τὶς σκοτεινὲς καὶ ἀνήλιαγες περιστάσεις, τὶς περιστάσεις περιθωρίου, ποὺ πασχίζουν νὰ μᾶς κατατάξουν.
Δρομάκι στο Κλήμα |
Ὡστόσο τὸ ἐρώτημα, πόσο ἐλεύθεροι εἴμαστε, ἔρχεται νὰ μᾶς θυμίσει, κυρίως τὰ βράδυα, στὶς ὧρες τὶς πικρὲς καὶ πυκνὲς νοημάτων, αὐτὲς τοῦ ἀπολογισμοῦ, πόσο ἐλεύθεροι εἴμαστε, ἤ πόσο δέσμιοι παραμένουμε στὰ τοῦ κόσμου, στὶς ἐπιταγὲς τῆς τεχνολογίας, στοὺς αὐστηροὺς κανόνες τῶν διαπροσωπικῶν μας σχέσεων. Γιατὶ φοβᾶμαι πὼς σήμερα, περισσότερο ἀπό κάθε
ἄλλη ἐποχὴ, ἡ ἐλευθερία μας, αὐτὴ δηλαδὴ ἡ ἀρετὴ ποὺ χάρισε, ὡς τιμὴ
κορυφαία, ὁ Χριστός (πρβλ. Γαλ. 5, 1), εἶναι ἀνύπαρκτη καὶ ἐκεῖνο ποὺ
μᾶς ἀκολουθεῖ, ὡς συντεταγμένη βίου, εἶναι ἕνα ἀόρατο δεσμωτήριο
μέσα στὸ ὁποῖο ἐκτίουμε τὴν ποινή μας: ἐκείνη τῆς «προόδου» καὶ τῆς τεχνολογικῆς ἐξέλιξης. Μὲ ἀποτέλεσμα
νὰ μὴν ὑπάρχει ἐλεύθερος χρόνος -ὑπογραμμίζω ἐπίτηδες τὴ λ. ἐλεύθερος,
γιατὶ ἐμφανῶς ὑποννοεῖ τὸ θεϊκὸ πρόσφορο τῆς ἐλευθερίας ποὺ «κατέχουμε»,
στὸ πλέον θεοτίμητο ἀγαθὸ ποὺ μᾶς δόθηκε: τὸ Χρόνο…
Συχνὰ ἀνεβαίνει μέσα μας, ὡς παράπονο ἤ καὶ ἔγνοια
ἀνθρώπινη, ἡ διαπίστωση τὸ πόσο δέσμιοι, δηλαδὴ κατάδικοι, εἶναι κάποιοι συνάνθρωποί μας μέσα στὸ
περίγραμμα τῶν «καθηκόντων» τους, ἤ πιὸ ἁπλᾶ, μέσα στὸν κύκλο τῶν πεπραγμένων
τους, ὥστε «νὰ φανῶσι τοῖς ἀνθρώποις» (Μτθ. 22, 5)… Τὶ κρίμα, στ᾿ ἀλήθεια,
ὅταν μέσα στὶς ὁμάδες αὐτὲς πρωταγωνιστικὸ ρόλο ἔχουν πολλοὶ τῶν
κληρικῶν καὶ μοναχῶν, ποὺ καλλιεργοῦν ἕνα κλίμα φιλαρέσκειας, αὐτοπροβολῆς,
αὐτοδιαφήμησης, γιὰ νὰ φανοῦν. Στ᾿ ἀλήθεια, ποῦ; Καὶ ἐδῶ τονίζεται τὸ Ποῦ,
μὲ ἔμφαση, γιὰ νὰ γίνει πιὸ κατανοητό.
Διαβάζουμε στὸ Γεροντικὸ ἤ στὰ συναξάρια τῶν Ἁγίων,
ἱστορίες καὶ περιστατικὰ ποὺ καταδεικνύουν τὸ μεγάλο χάσμα, τὸ ὁποῖο
ὑπάρχει στὴν ἄσκηση αὐτοπροβολῆς μας καὶ τὴν προσπάθεια ἐκείνων τῶν
Ἁγίων Μορφῶν, νὰ μὴ φανοῦν, νὰ μὴ
μιλήσουν, νὰ μὴ συναναστραφοῦν, ὡς νεκροὶ καὶ ἄγνωστοι ἐν τῷ κόσμῳ καὶ διὰ τοὺς
ἐν τῷ κόσμῳ. Τὸ γιατὶ εἶναι κατανοητὸ πιστεύω. Κι ἄν πᾶμε παραπέρα καὶ δοῦμε τὰ
πράγματα πιὸ ρεαλιστικά, τότε θὰ καταλάβουμε ποιὸ τελικὰ εἶναι τὸ ζητούμενο: ἡ ἀναζήτηση
τῆς εἰρήνης τοῦ Θεοῦ, ποὺ θραύει τὶς ὄποιες ἐξαρτήσεις καὶ μᾶς ταξιδεύει ἥρεμους
καὶ φωτεινούς στὴν εὐλογημένη Του Βασιλεία.
(προδημοσίευση - κείμενο ὑπὸ ἐπεξεργασία)
π. Κων. Ν. Καλλιανός
No comments:
Post a Comment