Monday 17 January 2022

Τά Ἁγιορετικά ποιήματα τοῦ Π.Β. Πάσχου

 
τοιμάζοντας τν νθολογία «Προσευχομένη ποίηση», πο στηρίζεται στς δεκαεννέα ποητικς συλλογς πο π τ 1964 μέχρι σήμερα μς χάρισε γνωστός Καθηγητς κα λογοτέχνης κ. Π.Β. Πάσχος, σκέφτηκα τι να λλο παράλληλο θέμα εναι κενο πο σχετίζεται μ τν ερ θωνα. Δηλαδή, θέλω ν ξηγήσω, πς μέσα σ’ατς τς ποιητικς συλλογές, συνάντησα ρκετ ποιήματα, πο χι πλς μς συγκινον κα διδάσκουν τν νθεο βίο κα τν κατάνυξη, πο ποπνέει τ γιον ρος, λλ κα μς προϊδεάζουν γι τν γιότητα κάποιων Μοναχν του (γ. Παϊσίου, Γ. βιμέλλεχ κ.). Θεώρησα, λοιπόν, σωστ ν πρωτοπαρουσιάσω μέρος τς πνευματικς νίχνευσής μου στος γιασμένους μ προσευχ και κατάνυξη λάνθιστους κήπους το Π.Β.Π., γι ν χαρίσω τν παραμυθία κα τ ερ δέος πο κι γ νοιωσα, μελετώντας μ προσεχτικ βήματα τ ποιήματα του.    
 

1. Πρς Καρυς
 
Στς Παναγις τ περιβλι, Θ μου,
π᾿ τ γλυκ σου φς τ βρσες χνονται!
Περπατ στ λινα κα πνγομαι
στς σημνιες φωτις του.
Στς φοχτες μου παρνω νερ π τν πτρα
κα νοιθω να μεθσι π λιαχτδες:
μουσικ τν μοναχν, τ "τλαντον",
τ σμαντρο, ο καμπνες το Πρωττου
να γαλζιο φς πο ναρριγε
στς χορδς τς ψυχς μου.
χ, ν μποροσα μσα μου ν κρταγα
μπλικο φς, γι τς νυχτις πο αριο θά ᾿ρθουν!...
 
(π τν πρτη ποιητικ συλλογ, "Μυστικν αρ", Ο κδσεις τν φλων, θνα 1964, σελ. 58)
 
2. Μικρ πδειπνο
 
γρ μ ξασιο δροσοβλημα
μ τ βροχ, πο πφτει ραβδωτ
κανοναρχε κα ψλνει παλ
στ σπνια κεραμδια τς θνας:
ς σπερινς μς εχς πρσδεξαι
γιε Κριε...". σο βαθει μου μπανει
μχρι τ κκκαλο βροχ, τσο ναβρζει
κι μνος περινς, βαθς κ᾿ μποτισμνος,
π τ δκρυα τς ψυχς.... -πψε
κανες ν μο ζεστνει δ μπορε τ κρα δχτυλα
κτς π τ κομποσκονι πο νας ρημτης
μο χρισε γι ελογα στ φρικτ Καρολι
το θωνα·  τ παλι μου κηροπγιο
πο εὐώδη καει γνο κεριο λαμπδα.
ξαρση κι γαλλαση πο ασθνομαι
ταν ἀέρας κ᾿ βροχ δυνατον ν σβσουν
 τ μικρ φλογτσα τς λαμπδας μου.
 
(π τ δετερη ποιητικ συλλογ, Θελλα κα Γνφος, κδ. "Ο νεμοι", θνα 1966, σελ. 66)
 
3. π τν κτη ννεδα: δ΄
 
Κτω π᾿ τ φλοδα τν δακτλων, πο ροδζουν
θαμνες ναμνσεις π μαρτωλ ταξδια,
μ δυσκολα καταφρνουν ν πιζσουν
κενες ο παλις διαδρομς γεμτες
φ λο ργος, σ παλαιϊκς πιγραφς
σ᾿ ρημοκκλσια, κε στν ρημο τς Κερασις,
σπαρμνη τφους σκητν, πο πνος τους
μυρνει τ χορτρι, τν γρα κ᾿ ρχεται ς κμα
μις εωδις τρυφερς νμεσα στ δκτυλα...
 
(π τ συλλογ, γκλειστος βος, Ο κδσεις τν φλων, θνα 1973, σελ. 74)
 
π. Κ.Ν. Καλλιανός

No comments: