ΚΗΡΥΓΜΑ
ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΣΤ΄ ΛΟΥΚΑ
(26η Οκτωβρίου 2025)
Το ευαγγελικό ανάγνωσμα της έκτης Κυριακής του Λουκά
αναφέρεται σε ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον περιστατικό, με πολλά και ιδιαίτερα
μηνύματα για την πνευματική ζωή των Ορθοδόξων χριστιανών. Στο εν λόγω ανάγνωσμα
παρατηρούμε τον Ιησού να διαλέγεται με το ακάθαρτο πνεύμα, το οποίο είχε
κυριολεκτικά κυριεύσει τον δαιμονισμένο άνθρωπο, τον οποίο συνάντησε στη χώρα
των Γαδαρηνών. Τελικά, ο Κύριος παρήγγειλε και διέταξε τα δαιμόνια να βγουν από
το δαιμονιζόμενο αυτό πλάσμα, έτσι ώστε εκείνο να απαλλαγεί από τη μεγάλη αυτή
δοκιμασία.
Το αποτέλεσμα είναι εξόχως συγκινητικό. Βλέπουμε τον
άνθρωπο αυτόν, ενώ προηγουμένως -υπό την σατανική επιρροή- ήταν γυμνός,
μανιακός και μακριά από την ανθρώπινη κοινωνία, να κάθεται τώρα κοντά στα πόδια
του Ιησού, σε στάση ηρεμίας, γαλήνης και ευγνωμοσύνης, ντυμένος και
σωφρονισμένος.
Μέσα στο χαριτωμένο αυτό πλαίσιο της πνευματικής
ευφορίας, ο πρώην δαιμονιζόμενος, παρακαλούσε τον ευεργέτη του να του επιτρέψει
να μείνει μαζί Του, για να αισθάνεται διαρκώς την ασφάλεια της παρουσίας και
της ευλογίας Του. Όμως ο Κύριος τον συμβούλεψε να επιστρέψει στο σπίτι του και
να διηγείται αυτά που του προσέφερε ο Θεός, δηλαδή την απαλλαγή, την
απελευθέρωση και τη λύτρωση από το κακό κι από τις δαιμονικές και σκοτεινές δυνάμεις.
Αυτό που στην ουσία πρότεινε ο Ιησούς στον θεραπευμένο
αυτόν άνθρωπο είναι να δίνει μαρτυρία πίστεως στους συνανθρώπους του. Όπως
διασώζεται μάλιστα στο Ιερό Ευαγγέλιο, ο ευεργετημένος αυτός άνθρωπος όχι απλά
μιλούσε αλλά κήρυττε όσα του προσέφερε ο Χριστός μας. Αξίζει να σημειωθεί δε,
ότι κήρυττε όχι μόνο στο σπίτι του, αλλά και σε ολόκληρη την πόλη όπου διέμενε.
Σύγχρονος Πατέρας της Εκκλησίας αναφέρει χαρακτηριστικά
για το γεγονός αυτό:
«Αυτό είναι το
χρέος μας. Αυτός είναι ο τρόπος για να εκφράσουμε την ευγνωμοσύνη μας προς τον
Κύριο Ιησού για τα όσα μας έχει προσφέρει· την
απολύτρωση και τη σωτηρία. Να διηγούμαστε δηλαδή στους άλλους τις ευεργεσίες
Του. Να διακηρύσσουμε τον πλούτο της θείας αγάπης Του. Να απολογούμαστε “παντὶ
τῷ αἰτοῦντι ἡμᾶς λόγον περὶ τῆς ἐν ἡμῖν ἐλπίδος” (Α΄ Πέτρ. 3, 15). Να
καταθέτουμε ενώπιον των ανθρώπων τη μαρτυρία Ιησού Χριστού (Αποκ. 1, 2)·
μαρτυρία πίστεως και αφοσιώσεως στο θείο πρόσωπό Του» (Μητροπολίτης Νέας Σμύρνης κ. Συμεών).
Στον ευλογημένο χώρο της χάριτος του Θεού, μαρτυρία
χριστιανικής πίστεως προσφέρουν η Εκκλησία, ως Θεοσύστατος και Θεανθρώπινος
οργανισμός, αλλά και ο κάθε χριστιανός ξεχωριστά, ως πρόσωπο. Μάλιστα δε, αυτό
γίνεται με ποικίλους τρόπους, τόσο μέσα από τη ζωή και τη δράση τους όσο και με
τα λόγια και τη συγκεκριμένη και εμφατική ομολογία τους.
Η Εκκλησία μας, ως θεσμός, μαρτυρεί «Ἰησοῦν Χριστὸν καὶ τοῦτον ἐσταυρωμένον»
(Α΄ Κορ. 2, 2), πρωταρχικά μέσα από τη Θεία Λατρεία και τα Ιερά Μυστήρια,
ιδιαίτερα δε μέσα από τη Θεία Ευχαριστία, μέσω της οποίας ο Χριστός προσφέρεται
στους πιστούς. Το κήρυγμα του Ευαγγελίου είναι επίσης ένας δυναμικός τρόπος
προσφοράς μαρτυρίας της πίστεως και διάδοσης του μηνύματος του Χριστού στον
κόσμο. Η Εκκλησία όμως, με πνεύμα κοινωνικής ευαισθησίας και χριστιανικής
αλληλεγγύης, εκφράζει την πίστη της και μέσα από έργα αγάπης και διακονίας προς
τους εν ανάγκη ευρισκομένους ανθρώπους. Μια ξεχωριστή μαρτυρία αποτελεί και η
αγιότητα των μελών της, που δείχνει πραγματικά πως η πίστη στον Χριστό
μεταμορφώνει τη ζωή του ανθρώπου, οδηγώντας τον στην αγιότητα και την ένωση με
τον Θεό.
Ο κάθε χριστιανός -ως πρόσωπο- βιώνει την πίστη του στον
Χριστό, με την πράξη της ζωής του, μια πράξη καθημερινής πνευματικής ζωής, όπου
στο κέντρο της βρίσκονται η προσευχή, η νηστεία και η συμμετοχή στα Ιερά Μυστήρια,
καθώς επίσης η έμπρακτη αγάπη, η συγχώρεση και η αλληλοβοήθεια. Μαρτυρία
πίστεως προσφέρει επίσης με τον λόγο του, την υπομονή στις δοκιμασίες, την
ελπίδα και την εμπιστοσύνη στον Θεό κι ακόμα με το χριστιανικό ήθος και την
ευγένειά του.
Η μαρτυρία πίστεως στον Ιησού Χριστό είναι προσωπική
ευθύνη του κάθε πιστού. Η Ορθόδοξη Εκκλησία και τα μέλη της ζουν και εκφράζουν
την πίστη τους καθημερινά, με αγάπη, αλήθεια και αυθεντικότητα, καταυγάζοντας
τον κόσμο με το φως του Χριστού.
Αμήν.
Πρωτοπρ. Αναστάσιος Δ. Σαλαπάτας
No comments:
Post a Comment