Monday, 8 June 2009

H εικόνα της Αγ. Τριάδος

Σήμερα η Ορθόδοξη Εκκλησία μας τιμά την εορτή του Αγίου Πνεύματος. Έχει δε καθιερωθεί να εορτάζεται σύνολη η Αγία Τριάδα. Η εικόνα της ημέρας είναι σύμφωνα με την Ορθόδοξη διδασκαλία και Παράδοση η «Φιλοξενία του Αβραάμ». Τρεις άγγελοι (που συμβολίζουν την Αγία Τριάδα) με ποικιλόχρωμη ενδυμασία εμφανίζονται ως ξένοι, τους οποίους δεξιώνεται το ζεύγος του πατριάρχη Αβραάμ και της συζύγου του Σάρρας, υπηρετώντας την τράπεζα, όπου παρακάθονται οι φιλοξενούμενοί τους, απολαμβάνοντας ποτά και εδέσματα (Γέν. 18, 1-15).

Η πιο γνωστή τέτοια εικόνα έχει ιστορηθεί από τον Ρώσο Αντρέϊ Ρουμπλιώφ στον 15ο αιώνα. Ο Παύλος Ευδοκίμωφ αναφέρει χαρακτηριστικά πως «σπάνια θα βρούμε όμοιά της με τέτοια δύναμη θεολογικής σύνθεσης, με τέτοιον πλούσιο συμβολισμό και τέτοια καλλιτεχνική ωραιότητα».

Μια άλλη εικόνα που είναι επίσης γνωστή στους Ορθόδοξους πιστούς είναι και η παραπάνω, στην οποία απεικονίζονται τα τρία πρόσωπα, ο Άναρχος Πατήρ ως «Παλαιός των ημερών», ο Κ.η.Ι.Χ. όπως «εφανερώθη εν σαρκί» και το Άγιο Πνεύμα εν είδει περιστεράς.

11 comments:

Π.Κ. said...

Βοήθειά μας ο παμμέγιστος Παράκλητος! Φωτισμό, χρειαζόμαστε, φωτισμό!...

Anastasios said...

@ Π.Κ.,

Τον φωτισμό και όλα τα άλλα που έχουμε ανάγκη τα χορηγεί πάντα απλόχερα το Πνεύμα της Αληθείας, ο θησαυρός των αγαθών και ζωής χορηγός...

Απομένει σε μας να γίνουμε δεκτικότεροι για να τα παραλάβουμε και να τα διαφυλάξουμε ως κόρην οφθαλμού.

ardalion said...

Ωραία αναφορά. Και η δεύτερη εικόνα τι ταυτότητα έχει;

Anastasios said...

@ ardalion,

Η 2η εικόνα της Αγίας Τριάδος είναι φορητή εικόνα, αγιογραφημένη από τον Εμμανουήλ Τζάνε, στο λεγόμενο Κρητικό ύφος. Βρίσκεται στο Μουσείο Μπενάκη στην Αθήνα.

Anonymous said...

Αγαπητέ αδελφέ

θα ήθελα αν μου επιτρέπεις να συμπληρώσω πως η ορθή εικόνα της Αγίας Τριάδας είναι η φιλοξενία του Αβραάμ, όπου οι τρεις αγγελοι αποκαλούν ο ένας τον άλλο "Κύριε" δηλαδή Κυρίαρχε των πάντων κατά τη σημασία στην αρχαία Ελληνική γλώσσα της φράσης "Κύριε", εμφανίζοντας τα τρία πρόσωπα του ενός Θεού. Η δεύτερη η οποία απεικονίζει το Θεό γηραιότερο, τον Κύριο νεώτερο του Θεού και το Άγιο Πνεύμα ως έχει δεν είναι αποδεκτή από την ορθόδοξη εκκλησία για πολλούς λόγους και δεν πρέπει να χρησιμοποιείται, παρά τις εμπειρίες μας. Κάποιοι λόγοι από αυτούς είναι πως ο Θεός δεν έχει γίνει ορατός ποτέ για να αγιογραφηθεί, ο Κύριος (Χριστός) από την άλλη προϋπήρχε της γέννησής του και δεν είναι σωστό να εμφανίζεται ως Υιός σε ηλικία διαφορετική του Πατρός (θυμίσου άλλωστε την απεικόνιση κατά την ενφάνισή του στην εικόνα της Αποκάλυψης που είναι εντελώς διαφορετική) κ.λ.π.

Με αγάπη

Παναγιώτης

Anastasios said...

@ Παναγιώτης,

Άξιες οι παρατηρήσεις σου και προσωπικά συμφωνώ.

Πάντως, για την ιστορία, for the sake of the argument, ας αναφέρουμε τι λένε οι υποστηρικτές της 2ης εικόνας.

Λένε, λοιπόν, ότι ιστορείται ο Άναρχος Πατέρας όπως αποκαλύφθηκε εν οράσει στον προφήτη Δανιήλ (Δανιήλ 7, 13) και στον Πρωτομάρτυρα Στέφανο (Πράξ. 7, 55). Μνημονεύουν δε, ότι η Αγία Ζ΄ Οικουμενική Σύνοδος στην Ε΄ πράξη της καθόρισε να εικονογραφούνται οι οράσεις των Προφητών.

Anonymous said...

Αυτό δεν το γνωρίζω και ενδεχομένως να είναι έτσι. Σύμφωνα όμως με αυτά που έχω βρει από πατέρες και πνευματικούς θέλησα να προσθέσω αυτό που βρήκα. Θα το ψάξω όμως αυτό που λες διότι έχει ενδιαφέρον. Σ' ευχαριστώ

Anonymous said...

Αγαπητέ αδελφέ

πράγματι αναφέρεται στα εδάφια που συζητήσαμε η όραση εκ του Δανιήλ και του πρωτομάρτυρα Στεφάνου του Πατρός (Προαιώνιου) πλην όμως ούτε περιγράφεται μορφή και υποννοείται όραση άκτιστου φωτός όπως το αντιλήφθηκα. Κατά συνέπεια δεν υπάρχει απευθείας περιγραφή ώστε να απεικονιστεί, όπως συμβαίνει για τα υπόλοιπα δύο πρόσωπα. Για την τάξη του πράγματος παραθέτω και ένα ενδιαφέρον e-book στη διεύθυνση: http://www.zephyr.gr/stjohn/apagore.htm
Ελπίζω να βοήθησα στη συζήτηση και να μην πλανάμαι

Ειλικρινά

Παναγιώτης

Anonymous said...

Και με την ευκαιρία θα ήθελα να ζητήσω την επιείκιά σας διότι την παρέμβαση στο Blog σας την έκανα από αγάπη και μόνο στα πλαίσια μιας συνεχούς και διαρκούς αναζήτησής μου περί τα πνευματικά, όταν βρήκα τυχαία το blog σας και χωρίς να έχω δει την ταυτότητα του γράφοντος. Όμως θα ήθελα να πω πως ειλικρινά χαίρομαι που σας γνωρίζω ....

Με ειλικρινή αγάπη

Παναγιώτης

Anastasios said...

@ Παναγιώτης,

Σ' ευχαριστώ για την παρουσία σου εδώ, η οποία με χαροποιεί ιδιαίτερα.

Nick said...

Εάν θέλετε διαβάστε το άρθρο αυτό λιγάκι..
http://www.egoch.org/Icon_of_Holy_Trinity.html

ND