Wednesday, 5 March 2014

Η διχασμένη Ουκρανία

          Η σύγκρουση των Ουκρανών οπαδών της Δύσης με τη φιλορωσική εξουσία ήταν ένα ακόμη επεισόδιο στην ιστορία της πολύπαθης αυτής χώρας. Οι διάφοροι αναλυτές για να δείξουν τον υπάρχοντα διχασμό χωρίζουν την Ουκρανία σε περιοχές, ανάλογα με τα ποσοστά των δυτικοφρόνων και των ρωσόψυχων Ουκρανών. Αυτός ο διαχωρισμός είναι σωστός και χρήσιμος, αλλά δεν εξηγεί το πρόβλημα. Η εξέγερση δεν ήταν μόνο μια πράξη αγανάκτησης κατά του Γιανουκόβιτς, επειδή δεν θέλησε τη συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Ένωση, ούτε ήταν μια πολιτική και λαϊκή κίνηση των τελευταίων ετών. Η πραγματικότητα είναι πως πρόκειται για ένα βαθύ πνευματικό, θρησκευτικό και πολιτισμικό διχασμό των κατοίκων της, που διαρκεί από τα μέσα του 16ου αιώνα!

Από θρησκευτικής απόψεως η Ουκρανία είναι βαθιά διχασμένη. Σήμερα οι περισσότεροι Ουκρανοί είναι Ορθόδοξοι, πιστοί στο Πατριαρχείο της Μόσχας. Οι Ουνίτες και οι άλλοι πιστοί στον Πάπα είναι περίπου πέντε εκατομμύρια σε πενήντα εκατομμύρια συνολικό πληθυσμό, αλλά είναι επιθετικοί, καλά οργανωμένοι και υποστηρίζονται από το Βατικανό και τους συμμάχους του. Αυτοί ενώνουν τις δυνάμεις τους με τα εκατομμύρια των εθνικιστών και των άλλων Ουκρανών, που επιδιώκουν την ένταξη της Ουκρανίας στη Δύση.  

Οι επιδιώξεις της φιλοδυτικής και αντιρωσικής ουκρανικής ιντελιγκέντσιας επηρέασαν την Ορθοδοξία στην Ουκρανία. Ο εθνικισμός, το πολιτικό μικρόβιο και η ματαιοδοξία ορισμένων Ουκρανών κληρικών τους οδήγησαν στην απόσχισή τους από το Πατριαρχείο της Μόσχας και  στη δημιουργία  σχισματικής Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας. Αυτή περιλαμβάνει περίπου δύο εκατομμύρια πιστούς και δεν την αναγνωρίζει καμία από τις 14 Εκκλησίες, που απαρτίζουν την ανά τον κόσμο Ορθοδοξία. Κανονική Ορθόδοξη Ουκρανική Εκκλησία είναι η υπό την δικαιοδοσία του Πατριαρχείου της Μόσχας.


Η φιλοδυτική πολιτική ηγεσία της Ουκρανίας, όταν ήταν στην εξουσία, κατέθεσε επίσημο αίτημα στο Οικουμενικό Πατριαρχείο και  προσπάθησε να πείσει τον Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίο να αναγνωρίσει την αυτοκεφαλία της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, δηλαδή την απόσπαση της από το Πατριαρχείο της Μόσχας. Ο Πατριάρχης και τα περί αυτόν μέλη της Ιεράς Συνόδου δεν αποδέχθηκαν το αίτημα.  Ο κ. Βαρθολομαίος επισκέφθηκε τότε την Ουκρανία και δέχθηκε ιδιαίτερες τιμές από την Ουκρανική Κυβέρνηση, αλλά δεν μίλησε υπέρ της αυτοκεφαλίας. Μόνον ευχές εξέφρασε, να λυθεί το ζήτημα. Μεσολαβητικές προσπάθειες του Φαναρίου για επίλυση του προβλήματος δεν είχαν αποτέλεσμα.

Επί Γιανουκόβιτς ο Πατριάρχης της Μόσχας Κύριλλος επισκέφθηκε την Ουκρανία. Κατά την επίσκεψή του ενίσχυσε το φρόνημα των εκατομμυρίων ρωσόψυχων Ουκρανών και δέχθηκε από τη φιλορωσική πολιτική ηγεσία πολλές τιμές. Σημειώνεται ότι το Πατριαρχείο της Μόσχας, για να απαντήσει στην πίεση από την εθνικιστική επιρροή στα εκκλησιαστικά ζητήματα, αποφάσισε οι υπό τη δικαιοδοσία του Μητροπολίτες της Ουκρανίας να συγκροτήσουν επαρχιακή Σύνοδο και να έχουν αυτονομία κινήσεων. Κάτι ανάλογο ισχύει στην Ελληνορθόδοξη Εκκλησία της Αμερικής και στην Εκκλησία της  Κρήτης, που είναι υπό τη δικαιοδοσία  του Οικουμενικού Πατριαρχείου.

  Οι σχέσεις της Ορθόδοξης Ρωσικής Εκκλησίας με το Βατικανό είναι παγωμένες σε ανώτατο επίπεδο, λόγω της Ουνίας. Για το Πατριαρχείο της Μόσχας η ύπαρξη και η δράση της Ουνίας στην Ουκρανία αποτελεί σοβαρότατο ηθικό, εκκλησιαστικό και πολιτισμικό ζήτημα και θεωρεί υπεύθυνο το Βατικανό, που δημιούργησε και καθοδηγεί την Ουνία και την προπαγάνδα της. Μπορεί να έχουν επισκεφθεί τον Πάπα ο Πρόεδρος Πούτιν και ο αρμόδιος των εξωτερικών υποθέσεων του Πατριαρχείου της Μόσχας, Μητροπολίτης Βολοκολάμσκ Ιλαρίων, όμως ο Πατριάρχης Μόσχας αρνείται τη συνάντηση.  

Το παρελθόν καθορίζει το παρόν και προοιωνίζει το μέλλον

Η Ουκρανία αποτελεί σαφές ιστορικό παράδειγμα για το ότι οι βαθιές πληγές στις ψυχές των ανθρώπων και των λαών μπορεί να παραμείνουν ανοικτές όσο θα υπάρχουν αυτοί οι λαοί. Η επιχείρηση του Βατικανού να προσηλυτίσει και να εκδυτικίσει τους Ουκρανούς ξεκινάει το 1564, πριν δηλαδή 450 χρόνια! Το έτος αυτό έφτασαν στην περιοχή Ιησουίτες μοναχοί και άρχισαν το έργο  προσηλυτισμού των Ορθοδόξων. Με τη δική τους προτροπή οι Ορθόδοξοι της υπό πολωνικό έλεγχο Ουκρανίας δέχθηκαν απηνείς διωγμούς.

Οι προσπάθειες των Ιησουιτών είχαν αποτέλεσμα στο Ορθόδοξο ηγετικό εκκλησιαστικό επίπεδο, που είχε διαβρωθεί εκ των έσω, γιατί οι Ορθόδοξοι Επίσκοποι διορίζονταν από τον παπικό πολωνό ηγεμόνα και συνήθως ήσαν αυλικοί του, χωρίς κανένα εκκλησιαστικό και πνευματικό ενδιαφέρον. Το 1596 στη λεγόμενη Σύνοδο Μπρεστ - Λιτόβσκ έξι από τους οκτώ παρόντες επισκόπους, συμπεριλαμβανομένου και του επισκόπου Κιέβου Μιχαήλ Ραγκόζα, αποφάσισαν ερήμην του λαού να ενωθούν με τη Ρώμη. Οι δύο επίσκοποι που μειοψήφησαν μαζί με  τη μεγάλη πλειονοψηφία των μοναχών, του ενοριακού κλήρου και του λαού αποφάσισαν να  παραμείνουν πιστοί στην Ορθοδοξία, έστω κι αν τους περίμενε το μαρτύριο. Έτσι επήλθε το βαθύ θρησκευτικό και πολιτισμικό σχίσμα που ζούμε σήμερα.

Οι έξι Ορθόδοξοι Μητροπολίτες που έγιναν Ουνίτες συμφώνησαν να δεχθούν τις αρχές που διακηρύχθηκαν στη Σύνοδο της Φλωρεντίας (Σημ. Μόνιμη επιδίωξη της Ρώμης από το 1438-39 είναι οι Ορθόδοξοι να αποδεχθούν τα όσα δόγματα  ο Πάπας επιδίωξε να επιβάλει στη Σύνοδο Φεράρας - Φλωρεντίας), να ομολογήσουν  το πρωτείο του Πάπα (Σημ. Άλλη διαχρονική επιδίωξη της Ρώμης) και να κρατήσουν την αμφίεση των Ορθοδόξων κληρικών, το βυζαντινό τυπικό στη Θεία Λειτουργία και τον έγγαμο κλήρο (Σημ. Η Ρώμη  δέχεται τις ιδιαιτερότητες της προσαρτώμενης Εκκλησίας, αρκεί αυτή να δεχθεί το Πρωτείο του Πάπα και τα δόγματα, των οποίων είναι εκφραστής). 

Τον 16ο αιώνα αρχίζει ο αγώνας των Ουνιτών να αλώσουν την Ορθοδοξία στην Ουκρανία. Με την άσκηση  βίας αυτοί, ο Πάπας, οι Ιησουίτες και η παπική πολιτική εξουσία επιδίωξαν να "εκπολιτίσουν" τους Ορθοδόξους στην Ουκρανία. Αυτή η επιδίωξη φτάνει έως και τις ημέρες μας.

Γιώργου Ν. Παπαθανασόπουλου

2 comments:

Tania said...

Σίγουρα το πρόβλημα είναι πιο σύνθετο από θρησκευτικές διαφορές. Πιστεύετε στ' αλήθεια ότι ο Πούτιν ενδιαφέρεται για τους Ορθόδοξους Χριστιανούς και τη μοίρα τους; ΄Η μήπως φοβάται πως θα χάσει η Ρωσία τα συμφέροντά της στο λιμάνι της Σεβαστουπόλεως;

Anastasios said...

Αγαπητή Τάνια, σε ευχαριστώ που διάβασες το άρθρο μου και που μπήκες στον κόπο να το σχολιάσεις. Πρέπει να κατάλαβες πως θέλησα να ξεφύγω από τις πολιτικές και άλλες αναλύσεις, που, κατά τη γνώμη μου, μένουν στην επιφάνεια και στην επικαιρότητα των γεγονότων. Προσπάθησα να ενημερώσω τους αναγνώστες μου για την πολιτισμική – πνευματική πλευρά του προβλήματος της Ουκρανίας, που έρχεται από πολύ παλιά, από το 1564. Έμμεσα πάντως με παρακινείς να γράψω ένα άλλο άρθρο με την άποψη μου για τη σημερινή κατάσταση στην εν λόγω αξιαγάπητη και βασανισμένη χώρα και για τη γεωστρατηγική της σημασία, τόσο για τις ΗΠΑ και τους συμμάχους τους, όσο και για τη Ρωσία.
Επειδή νομίζω ότι υποβαθμίζεις τη σημασία της πνευματικής - θρησκευτικής πλευράς στο ιστορικό γίγνεσθαι, να σου θυμίσω ότι οι θρησκευτικές διαφορές μεταξύ προτεσταντών και ρωμαιοκαθολικών προκάλεσαν στην Ευρώπη τους 100ετή και 30ετή πολέμους και πολλούς τοπικούς. Οι θρησκευτικές διαφορές οδήγησαν στις Σταυροφορίες και στην απαράδεκτη άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Φράγκους. Οι θρησκευτικές διαφορές δημιούργησαν το νέφος των μαρτύρων, όσων δεν υπέκυψαν στη βία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας να εξισλαμισθούν και της Ρωμαιοκαθολικής εξουσίας στην Πολωνία, στην Ουκρανία και αλλού να γίνουν Καθολικοί.
Την άγρια επίθεση «εκπολιτισμού» - εκδυτικισμού των Ορθοδόξων εμείς οι Έλληνες τη ζήσαμε μέχρι μυελού των οστέων μας από την εποχή πριν την άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Οσμανλήδες, με τη Σύνοδο Φερράρας – Φλωρεντίας, από την εποχή της Ενετικής κυριαρχίας στην Κρήτη, στην Πελοπόννησο και σε άλλα μέρη της Ελλάδος, και έως την απελευθέρωσή μας. Ο μακαριστός Οικουμενικός Πατριάρχης Κύριλλος Λούκαρης έζησε στην Πολωνία τους διωγμούς των Ορθοδόξων και τη Σύνοδο του Μπρεστ – Λιτόφσκ (1596) και γνώρισε πολύ καλά τις μεθοδεύσεις του Βατικανού και των Ιησουιτών σε βάρος των Ορθοδόξων γενικά και ειδικότερα των Ρώσων στην Ουκρανία και των Ελλήνων στην Οθωμανική Αυτοκρατορία και στην Ενετική Ηγεμονία. Ο Κύριλλος αμύνθηκε σθεναρά υπέρ του ποιμνίου του και για να διασώσει την ιδιοπροσωπία των Ελλήνων και των άλλων Ορθοδόξων Χριστιανών. Αυτός ήταν και ο λόγος που υπέστη διωγμούς, ίντριγκες, βασανιστήρια, εξορίες, εκθρονίσεις και τελικά μαρτυρικό θάνατο.
Η μοίρα των Ορθοδόξων είναι να κατέχουμε την Αλήθεια και να είμαστε μονίμως σε άμυνα, γιατί η εκκοσμικευμένη Χριστιανοσύνη, με την ισχύ και τον όγκο της, κάνει το παν να μας αφομοιώσει.
Το σήμερα έρχεται από το χτες και καθορίζει το μέλλον. Ευθύνη μας είναι μόνο το παρόν, αλλά πρέπει να έχουμε εμπειρία του παρελθόντος για να μην επαναλάβουμε τα ίδια λάθη. Είναι αλήθεια πως τις πνευματικές και θρησκευτικές διαστάσεις ενός προβλήματος αγνοούν ή υποβαθμίζουν οι σημερινοί αναλυτές, που κυριαρχούνται από την αιτιοκρατική αντίληψη των πραγμάτων. Αυτοί πιστεύουν πως ένα πρόβλημα το λύνουν με την απολυτοποιημένη λογική τους, που όμως αποτελεί μόνο μια πλευρά της Αλήθειας.
Δεν αποφεύγω να σου απαντήσω για τον Πούτιν. Θα γράψω σε προσεχές άρθρο μου.-
Με εκτίμηση
Γιώργος Ν. Παπαθανασόπουλος