Tuesday, 12 April 2022

Ἀσκήσεις ποιμαντικές ἐπί χάρτου ψυχῆς

 
περβολ ς στοιχεο ναρκισσισμο κα ατοπροβολς στν ποιμαντική μας διακονία

 
ποιμαντική μας διακονία εναι ναμφίβολα μι πίπονη σκηση. σκηση στ ν κατορθώσει καθένας μας  ν διατηρήσει τν σορροπία του κα τ ερατικό του θος. Γιατ δν παύει κι ποιμένας ν εναι νθρωπος μ δυναμίες κα σωτερικς συγκρούσεις, πο τν καθιστον εάλωτο σ κάθε εδους πειρασμό. Κι λλοίμονο σ κείνους πο μ «γγελισμ» κα φανερ γωπάθεια ποποιονται τ παραπάνω  κα τ θεωρον φαιδρά. Τότε εναι φανερ τι ποκρίνονται μ φαρισαϊκ δεινότητα κα θοποιητικ μέθοδο. Γι᾿ ατ κα φήνουν π τς λεγόμενες θυρίδες τς ψυχς, κατ τ νηπτικ διδασκαλία, ν εσοδεύει φιλαυτία κα κενοδοξία, πο στ συνέχεια, φο πλωθε μέσα τους, τότε προσβάλλει τ γι κύτταρα το ψυχισμο, δημιουργώντας πικίνδυνες ψυχικές ώσεις, κάποτε θεράπευτες.
 
Μι π τς πι πικίνδυνες κα οβόλες προσβολς πο ντιμετωπίζει στ διάρκεια τς ερατικς του διαδρομς κάθε ποιμένας,  εναι κα τ στοιχεο τς περβολς.  Κα περβολ εναι πάντα τ παραπανίσιο, πο γίνεται λέγεται πρς ντυπωσιασμόν. Μ λίγα λόγια εναι  ατ πο ξεφεύγει π τ ριά μας κα στέκει στ να στ λλο κρο. Γιατ π τος πατέρες μας διδαχτήκαμε τ μεσότητα, πο σορροπε τ πάντα μέσα μας κα χαρίζει στν ψυχ τν ερήνη κα τν ελογία το Θεο.
 
μως στ χρόνια μας παρατηρομε ν αξάνεται ατ τ πάθος, τ ν διογκώνουμε τ πάντα, χι γι λλο λόγο, παρ μονάχα γι ν μπορομε ν ντυπωσιάζουμε. τσι θηρεύουμε συμπεριφορς κα λόγους, πο στν πραγματικότητα εναι πότοκα τς φυσίωσης πο μς διακατέχει, στε ν «φανμεν τος νθρώποις» μ λίγα λόγια, ν καταστομε νθρωπάρεσκοι, θυσιάζοντας τ μεγαλεο τς ντολς Του: «Μαθετε π᾿ μο τι προς εμ κα ταπεινς τ καρδί κα ερίσετε νάπαυσιν τας ψυχας μν».
 
μως ς δομε ποις εναι ο ρίζες τς περβολς, τς παροσπάθειάς μας ν ντυπωσιάσουμε,  ν πιδειχτομε. Γιατ στ κάτω - κάτω τς γραφς ατ μς νοιάζει κι πασχολε. Πς θ φανομε, θ ξεχωρίζουμε, θ μς προσέξουν ο γύρω μας κι λλα πολλά.
 
Ατία λοιπόν λων ατν εναι  τ πάθος τς κενοδοξίας. Κα τίθεται δικαίως τ ρώτημα: τί εναι κενοδοξία; γιος ωάννης τς Κλίμακος μς λέγει: « κενοδοξία ς πρς μν τν μορφ εναι μεταβολ τς φυσικς τάξεως, διαστροφ τν καλν θν κα παρατήρηση παντς ξιόμεμπτου πράγματος. ς πρς δ τν ποιότητα, σκορπισμς τν καμάτων, πώλεια τν δρώτων, δόλιος κλέπτης το θησαυρο, πόγονος της πιστίας, πρόδρομος τς περηφάνειας, ναυάγιο μέσα στ λιμάνι, μυρμήγκι στ λώνι, πο εναι μν μικρ λλ πειλε ν κλέψει θόρυβα λο τν καρπ κα τν κόπο το γεωργο. Τ μυρμήγκι περιμένει ν συγκεντρωθε τ σιτάρι, ν κενοδοξία πότε ν συγκεντρωθε πλοτος τν ρετν» (Λόγος 21,2).
 
πότε, π παραδείγματι, ταν κάποιος νθρωπος νηστεύει μ κενοδοξία γι ν φαίνεται δηλαδ στος λλους, τότε δν χει μισθ κα προσευχή του δν χει καρπό. ν ερς Χρυσόστομος μς λέγει τ ξς γι’ ατ τν κακία: «Φοβερ ργο εναι πιθυμία τς δόξης, φοβερ κα γεμάτο κακίες. Εναι γκάθι πο μετ δυσκολίας κριζώνεται. Εναι θηρίο ξωτερικ μερο, λλ μ πολλ κεφάλια κα μπαίνει μέσα σ’ ατος πο τ τρέφουν κα θάλπουν. Καθς τ σκουλήκι τρώγει τος χυμος το ξύλου π τ ποο κα γεννται κα σκουρι τρώγει τ σίδερο π τ ποο κα προέρχεται, τσι κα κενοδοξία καταστρέφει τν ψυχ το νθρώπου, πο τν χει κα τν τρέφει. Γι’ ατ πολς κόπος μς χρειάζεται γι ν θεραπεύσουμε ατ τ πάθος» (π. Κλεόπας λιε).
 
Μακάριοι λοι τ κατορθώσουν…
 
π. Κ.Ν. Καλλιανός

No comments: