Monday, 18 March 2019

Τῆς Καθαρᾶς Δευτέρας οἱ πρῶτοι στοχασμοί


πως κα πέρσυ κα πρόσπερσυ, πως κα πρν π χρόνους πολλούς, μόνη κα σιωπηλ μφανίζεται ξανά στν κκλησία λλ κα στ  ζωή μας, Μεγάλη Σαρακοστή. Γιατ τ πόβραδο της Τυρινής στος ναούς λάχιστοι προσλθαν, φο πρεπε ν τιμήσουν τ «πολιτιστικ» δρώμενα, μ μεταμφιέσεις, χορούς, τραγούδια κα φθονο ονόπνευμα, «γιατ τ καλε (πως σχυρίζονται) μέρα». Κι λοι ατο την Καθαρά Δευτέρα εχονται καλ σαρακοστή!  Γιατ τάχα;


λήθεια, θ θελε ποιοσδήποτε πιστς ν σταθε στ μέγεθος κα τος συμβολισμος πο μς δίδαξε λεγόμενη μν Κυριακ τς Τυρινής, μως εναι Κυριακ κατ τν ποία νθυμούμεθα «τς π το Παραδεσου τς τρυφς ξορας το Πρωτοπλστου δμ»; Μ λίγα λόγια, ν θυμηθε κα ν συνειδητοποιήσει τν ξορία του. Πολ δ σωστ προτείνεται στν παρακάτω στίχο «Κσμος γενρχαις πικρ συνθρηνηστω», γι ν δειχθε μφανς κα ν ποδειχτε, τι ατ μεγάλη παρένθεση πο νοίγεται π σήμερα στ ζωή μας, δν εναι τυχαία.

Ζυγώνοντας τ ερ κείμενα τς Γενέσεως, που ναφέρεται ατ ξωσις τν πρωτοπλάστων γενητόρων μας π τν Παράδεισο, λλ κα τος μνους τς Καθαράς Δευτέρας, μπορομε κάλλιστα ν καταννοήσουμε τ μέγεθος το κενο πο φέρουμε μέσα μας, μ τ ν ποκαθιστομε τν θεϊκ Παράδεισο μ τν ποια εχαρίστηση κα πρόχειρη, μεταβαλλόμενη, τέρψη πο μς χαρίζουν ο στιγμς τν λεγομένων ποκριάτικων, ορταστικν τελετν. Πού, στ κάτω-κάτω τς γραφς, οδεμία ψυχωφέλεια προσφέρουν, φο διόλου δ νοηματίζουν κα δν στερεώνουν τν πίστη κα ατν κόμη τν λάχιστων φίλων το Χριστο, πο μ συνείδηση προσέρχονται στ να γι τν σπεριν τς συγχωρήσεως. μως εναι θιμο πιά... Κα χάριν ατο λησμονιέται μεγάλη εκαιρία πο δίνεται στ κάθε πιστό, στε ν ναλογιστε, μέρα πο εναι,  κι φο το δίνεται κα φορμ πο το χρειάζεται, τ μέγεθος τς τραγωδίας πο ζε κα συνείδητα τ χει μέσα του: πωθημένο γεγονός, κληρονομι π τος προπάτορές του, προτροπ τς κκλησίας γι πιστροφ κα μετάνοια λάνθαστη. ς δομε, λοιπόν, τ πς κκλησία προτρέπει τὸν κάθε πιστ ν δε κα συνάμα ν βιώσει τν μέρα ατή:

«κάθισεν δάμ, πέναντι το Παραδείσου, κα τν δίαν γύμνωσιν θρηνν δύρετο. Ομοι, τν πάτ πονηρ πεισθέντα κα κλαπέντα, κα δόξης μακρυνθέντα! ομοι, τν πλότητι γυμνόν, νν δ πορημένον! λλ Παράδεισε, οκέτι σου τς τρυφς πολαύσω, οκέτι ψομαι τν Κύριον κα Θεόν μου κα Πλάστην· ες γν γάρ πελεύσομαι, ξ ς κα προσελήφθην. λεμον, Οκτίρμον, βο σοι· λέησόν με τν παραπεσόντα».

Στ διο πνευματικ κλίμα εναι γραμμένο κα τ παρακάτω τροπάριο, 

«ξεβλθη δμ το Παραδεσου, δι τς βρσεως· δι κα καθεζμενος πναντι τοτου, δρετο, λολζων, λεειν τ φων, κα λεγεν· Ομοι, τί ππονθα τλας γ! μαν ντολν παρβην τν το Δεσπτου, κα τν γαθν παντοων στρημαι. Παρδεισε γιτατε, δι' μ πεφυτευμνος, κα δι τν Εαν κεκλεισμνος, κτευε τ σ ποισαντι, κμ πλσαντι, πως τν σν νθων πλησθσωμαι. Δι κα πρς ατν Σωτρ· Τ μν πλσμα ο θλω πολσθαι, λλ βολομαι τοτο σζεσθαι, κα ες πγνωσιν ληθεας λθεν, τι τν ρχμενον πρός με, ο μ κβλλω ξω».

Γι ν φτάσουμε  στν πλέον βαθύτατη κα μ ληθιν δέος επωμένη, ς λλη θρηνιτικ κραυγή, ντονα βιωματικ κφραση το . μνωδο, πο ναφέρει:

«κθισεν δμ ττε, κα κλαυσεν πναντι τς τρυφς το Παραδεσου, χερσ τπτων τς ψεις, κα λεγεν· λεμον, λησν με τν παραπεσντα.

δν δμ τν γγελον, θσαντα, κα κλεσαντα τν το θεου κπου θραν, νεστναξε μγα, κα λεγεν· λεμον, λησν με τν παραπεσντα.

Συν
λγησον Παρδεισε, τ κττορι πτωχεσαντι, κα τ χ σου τν φλλων, κτευσον τν Πλστην, μ κλεσ σε. λεμον, λησν με τν παραπεσντα.

Παρ
δεισε πανρετε, πανγιε, πανλβιε, δι' δμ πεφυτευμνος, κα δι τν Εαν κεκλεισμνος, κτευσον Θεν δι τν παραπεσντα. λεμον, λησν με τν παραπεσντα». 

πίτηδες παράθεσα ατ τ τροπάρια, γι ν μς παρουσιάσουν νάγλυφα τ μέγεθος κα τ νόημα τς Κυριακς τς Τυρινς. Μις ντως σημαδιακς κα σημαντικς μέρας, πο μς εσάγει στν πάντερπνο λειμνα τς Μ. Τεσσαρακοστς. μέρα πού, δυστυχς, περνάει παρατήρητη, φο ποκαθίσταται θρνος τς πώλειας το Παραδείσου μ τν φήμερη διασκέδαση κα εωχία, πού, ταν περατωθε, φήνει στν ψυχ να μεγάλο κενό. Κεν πο μετατίθεται κα στν Καθαρ Δευτέρα, πο κι ατ ξοδεύεται σ ορταστικς κδηλώσεις, ντ ν᾿ ρχίσει προετοιμασία γι πιστροφή, γι μβιωμένη μετάνοια, γι πανεύρεση το μονοπατιο κείνου πο θ μς εσάγει «πάλιν ες Παράδεισον». 

π. Κ.Ν. Καλλιανός

No comments: