Tuesday, 16 January 2018

Καί τώρα πού σφαλίσανε τά φῶτα τῶν Γιορτῶν;

(Το Δωδεκαημέρου [ναγκαος] πίλογος)

M τ γιορτή, λοιπόν, τς Συνάξεως το Τιμίου Προδρόμου περατώθηκαν ο πάντιμες γιορτς το φετεινο γίου Δωδεκαημέρου. Δηλαδή, ο γιορτς τν Χριστουγέννων, το γίου Βασιλείου κα τν Θεοφανείων. Μ τ Χριστούγεννα, φυσικά,  ν δεσπόζουν κα ν χουν κεντρικ θέση σ᾿ λο τ Δωδεκαήμερο.


π νωρίς, π τ τέλη το Νοεμβρίου στολίζονται μ πολύχρωμα φτα ο δρόμοι, ο πλατεες, τ σπίτια, τ καταστήματα. Κα μαζ μ τ φτα, ναρτνται κα  πολλ στολίδια, τ ποα καλύπτουν τ πορτοπαράθυρα, τ δέντρα κα τς βιτρίνες. Χώρια τ λεγόμενα χριστουγεννιάτικα δέντρα πο δεσπόζουν σ λα σχεδν τ σπίτια, μ τν πλουμιστ διακόσμηση, λλ περισσότερο μ τ χρωματιστ λαμπιόνια, πο τ φωτίζουν μορφα.

Κα γι ν πομε τν λήθεια, λος ατς διάκοσμος κτινοβολε στν θεατ μιν εεργετικ ασιοδοξία, τν ποία λοι τ θέλουν, δίως τώρα, στος τραγικος καιρούς μας. τσι, μαζ μ τ γιορταστικ τ κλίμα παρουσιάζεται κα κάτι λλο κόμα: διάθεση ν᾿ νοίξει καρδιά, ν δεχτε τν λλον ς συνάνθρωπο, ς συνεορταστή.

λ’ ατά, λοιπόν, χαρίζουν να κλίμα εφροσύνης, γι λο τ χρονικ διάστημα τν δώδεκα όρτιων μερν. μως ο μέρες παρέρχονται γρήγορα. Μ λίγα λόγια ρχεται κάποτε κα τ τέλος τν ορτν. Τότε χαμηλώνουν σιγά-σιγ τ φτα, ξεστολίζονται τ δέντρα, ο βιτρίνες τ σπίτια, ο δρόμοι. Κι ρχίζει πάλι ζω ν εσέρχεται στος ρυθμος τς καθημερινότητας. πότε μαζ μ τ τέλος τν γιορτν κα τ σφάλισμα τν πολύχρωμων φώτων, ατ πο αωρεται εναι τ ρώτημα: Τελικ ατς ο γιορτές πο ρθαν κα πέρασαν, τί φησαν στν ψυχή μας; Ποι φέλεια πο λάβαμε; Γιατί, στ᾿ λήθεια, γιορτάζουμε κάθε χρόνο τ δια κα τ δια;

Ελογα γι τν σύγχρονο νθρωπο τ ρωτήματα ατά, λλ κα πολ ναγκαα: Μόνο πο δ γνωρίζουμε  πόσους πασχολον, γιατ λάχιστοι τελικ εναι κενοι πο βιώνουν συνειδητ τς γιορτς ατές. Κι κόμα πι λάχιστοι ατο πο γεύονται τν θάνατο λληνα Λόγο, ποος, κυρίως, τν μέρα τν Χριστουγέννων κούγεται μ τέτοια χάρη πο συγκινε, τέρπει, καθς νοιώθεις πς μονάχα κκλησία συνειδητοποιε τν ξία τς θάνατης ατς γλώσσας κα προσπαθε, σο τς εναι βολετό, ν τν τιμήσει. Ν τ τιμήσει, σ μιν ποχή, μάλιστα, που πιχειρεται μι πνευματικ καθίζηση μ περιφρόνηση τς γλώσσας κα τς παράδοσής μας.

Ο λέξεις πο κούγονται μ μι μουσικότητα μοναδική, νομίζεις τι εναι φωνς γγέλων, ο ποοι ατ τ μέρα κατεβαίνουν στ γ ν συντροφέψουν τος σους πιστος.

«κεις πλαντιν πρς νομν πιστρέφων, τν νθοποιν ξ ρημαίων λόφων....»[1]

λλ δν εναι μονάχα ο λέξεις πο κοσμον τ γιορτή. Εναι κα τ τραπέζι, πο στρώνεται. θάνατος Τράπεζα, στν ποία ν δ συμμετάσχει πιστς τότε λα τ πόλοιπα, όρτιος τράπεζα, συνεστίασις οκογενειακή κ.λ.π. δν χουν κανένα νόημα, φο δν τ συνδέει τίποτε μ τ γιορτή. Μήπως τ διο δ συμβαίνει κα  μ τν λλη γιορτ το Δωδεκαημέρου, τν ορτ τς Περιτομς το Κυρίου, κατ τν ποία συνεορτάζει κα μέγας μύστης το Χριστο Βασίλειος; στόσο, ς μ λησμονομε πς τν μέρα ατή, τν πρώτη το ανουαρίου δηλαδή, ορτάζονται κα τ εσόδια το νέου τους.

Εναι πλέον τος πσι γνωστό, τι ατ πο δεσπόζει τν πρώτη το ανουαρίου δν εναι τ γεγονς τς ορτς τς θείας Περιτομς, οτε Μορφ το Μεγάλου εράρχου Βασιλείου, λλ᾿ ναμον τς λεύσεως το νέου τους. Δηλαδή, ξαντλεται λη μας νέργεια κα φοσίωση σ μι συμβατικ λλαγ ριθμν, πού, ναί μν χουν σημασία στν καθημερινότητά μας, στόσο δν  ποτελον κα τ σανίδα σωτηρίας μας. Γιατ ατ «λλαγ»το χρόνου ναλώνεται μόνο σ εχολόγια, προσδοκίες κι εωχίες, μ τ σκεπτικ ν εναι λος χρόνος χαρούμενος κα κερδοφόρος. Κι ς εναι μι τραγικ στιγμ το βίου μας ατ «λλαγή», φο τ καινούριο πο ρχεται, ν τ κοιτάξουμε μ φιλόσοφο διάθεση, φέρει μέσα του τ γερατειά, τν ποδυνάμωση, λλ κα τν μείωση τς πόστασης το εναι μας μ τ θάνατο. πομένως, ν ατς ο στιγμς δν καθίστανται τραγικς γι τν κάθε νουνεχ νθρωπο, τότε κάτι τ διαφορετικ συμβαίνει. , γι ν τ πομε πι πλ: ν ατς τς στιγμς δν τς θεωρήσουμε ριακς γι τν βίο μας, ν δηλαδή, δν πιχειρήσουμε να καν πολογισμό, χι μονάχα το ργου τν χειρν μας, λλ προ πάντων το πνευματικο μας ργου, πο σχετίζεται ναμφίβολα μ τν γεία μή το ψυχισμο μας, τότε σ τίποτε δν μς φελε ατ λλαγή. Γιατ πς λλις θ καταννοήσουμε τν βελτίωσή μας σον φορ τν συμπεριφορά μας, τν σχέση μας μ τ Θε κα τος λλους, ν δν κοιταξουμε μ προσοχ ν φαιρέσουμε π μέσα μας τ σα σκοτάδια μς προσφέρονται, στε ν σφραγίζεται συνείδηση κα ν περέχει σκληροκαρδία κι πανθρωπία.

Δν εναι τυχαο, μάλιστα, πο στς δύο μεγάλες γιορτς το Δωδεκαημέρου, τ Χριστούγεννα κα τ Θεοφάνεια ατ πο κυριαρχε π μέρους τς κκλησίας ς βασική Της διδαχ εναι τ φς. Καί, μάλιστα, «τ φς τ τς γνώσεως» πο εναι διος Κύριος ησος (βλ. π.χ. τ τροπάρια... «νέτειλε τ κόσμ τ φς τ τς γνώσεως...» [πολυτίκιο Χριστουγέννων] «Φς κ φωτός, λαμψε τ κόσμ, Χριστς Θες μν...» [Τροπάριο Ανων Θεοφανείων] καί, κυρίως βλ. τ Κυριακ λόγιο, «γ εμι τ φς το κόσμου...» ω. 8, 12. Κα παρατηρομε τι ναμφίβολος εναι συσχετισμός τους).  

Τώρα, λοιπόν, πο σφαλίσανε τ φτα τν γιορτν κα δ λαμποκοπον πι ο δρόμοι, τ σπίτια ο βιτρίνες, ο πλατεες κ.λ.π. τώρα πο θλίψη τς καθημερινότητας κα τν δυσκολιν πιέζει νοχλητικά, μόνη διέξοδος εναι ν κρατηθε σβηστο μέσα στν ψυχ το καθέ πιστο τ φς τς Βηθλεέμ, τν Θεοφανείων, κόμα κα τ φς πο κτινοβολε εγενική, εεργετικ κα εροπρεπς Μορφ το Ορανοφάντορος Μεγαλου Βασιλείου. χι γι τίποτες λλο, μά, γι νχουν νόημα ο γιορτές πο πέρασαμε. Καί το χρόνου, χριστιανοί.

π. Κ.Ν. Καλλιανός
8 αν. 2018



[1] Δηλ. Ἔχεις ἔλθει, [Κύριε], ἡ ἔγερση τῶν πιστῶν,  γιά νά φέρεις πίσω τήν ἀνθρώπινη φύση, πού βόσκει σέ ἔρημους λόφους...

No comments: