Monday 26 February 2018

Προσδοκίες...

( , Τς Μ. Σαρακοστς τ εχετήριο νόημα)


Κάθε χρόνο ατς τς μέρες κούγεται κατ κόρον  εχή: «Καλ Σαρακοστή», πως πίσης κροώμεθα π τ Μ.Μ.Ε., πς ο καταναλωτς προμηθεύτηκαν τ σαρακοστιαν δέσματα κ.ἄ. παρόμοια. Κα γι ν εμαστε ελικρινες, ατ εναι κι λήθεια: τι δηλαδή μ τν Καθαρ Δευτέρα χουμε ναρξη τς ερώτερης περιόδου το λεγομένου τησίου λειτουργικο κύκλου τς κκλησίας μας. Μ λίγα λόγια τς Μεγάλης Τεσσαρακοστς, τν ποία λοι θυμονται, λλ τ ρώτημα εναι: πς κα γιατ τ θυμονται. Κι ατ σφαλς πρέπει ν᾿ ρευνηθε.

δη  γινε   σύγχυση,  κι τσι λέξη πόκρεω, ποκριά, πο φορ τν τρίτη Κυριακ το Τριωδίου, ν μπερδευτε κα μ τν πόμενη Κυριακή, τς Τυρινς, τν ποία κα νομάζουν τελευταία ποκριά. Γιατί, σύμφωνα μ τ σα χουμε παραλάβει π τος πατέρες μας, τν Κυριακ τς πόκρεω, σταματμε τν βρώση το κρέατος κι ρχίζουμε π τ Δευτέρα τ λευκ λεγομένη νηστεία. Πο σημαίνει,  τι ρχίζει σταδιακ  τ μέγα θλημα τς γκρατείας,  τ ποο οσιαστικ πραγματοποιεται τ Μ. Σαρακοστή. π Καθαρ Δευτέρα δηλαδή, μέχρι κα τν Παρασκευ τς λεγομένης βδομάδος τν Βαων. Γι ν περιμένουμε μετ τ Μεγάλη βδομάδα κατ Πάσχα.

Καλ Σαρακοστή, λοιπόν, εχόμαστε τν Καθαρ Δευτέρα. Καί, μάλιστα, κοιτάζουμε τ δέσματα τς μέρας ατς ν εναι νηστίσιμα.

Δυστυχς μως. Γιατ μένουμε μονάχα στς πρόχειρες συνήθειες κα στς κόμα πι πρόχειρες, κα δίχως ν τς πιστεύουμε, εχές. τσι λέμε Καλ Σαρακοστή, μως δν τν τιμμε κα πι πολ περισσότερο, οτε κν τν τηρομε. Γιατ λος μας ζλος ξαντλεται τν πρώτη μέρα. Τν μέρα δηλαδή,  τς  Καθαρς Δευτέρας, πειδ π τν Τρίτη ξαναρχίζουμε τς διες μας συνήθειες. Τν διο τρόπο διατροφς κα ζως, πο εχαμε μέχρι τήν Κυριακ τς Τυρινς.  

Ατ τ ψευδές, λοιπόν, γεγονς πο ζομε -στω κα μι μέρα τ χρόνο- σως κάποτε ν πρέπει ν πάψει στω ν βελτιωθε. Γιατ τ ν ζομε μ ψευδαισθήσεις,  ατ εναι ,τι τ χειρότερο, τ ποο στ τέλος μς δηγε στν πόγνωση στν πόρωση. τσι, φο ποφασίζουμε ν κάνουμε τ ταξίδι μας μέσα στ πάντερπνο τοπίο τς Μ. Τεσσαρακοστς, τί μς πειράζει, ραγε, ν τ συνεχίσουμε; τσι, γι συνειδητοποιήσουμε πιτέλους γιατ λέμε κι εχόμαστε, «Καλ Σαρακοστή». Τί πιτέλους εναι ατ Σαρακοστή, γιατ παρουσιάζεται στ ζωή μας, ποις ο φέλειες πο μς προσφέρει. Κα στ κάτω-κάτω τς γραφς τσι χωρς λόγο τν παρουσιάζει κκλησία, ς τν ερώτερη περίοδο το λειτουργικο τους;

«ταν κάποιος ξεκινάει γι να ταξίδι -θ μς πε είμνηστος π. λέξανδρος Σμέμαν- θ πρέπει ν ξέρει πο πηγαίνει. Ατ συμβαίνει κα μ τ Μεγάλη Σαρακοστή. Πάνω π᾿ λα Μεγάλη Σαρακοστ εναι να πνευματικ ταξίδι πο προορισμός του εναι τ Πάσχα, «ορτ  ορτν». Εναι πρετοιμασία γι τν «πλήρωση το Πάσχα, πο εναι πραγματικ ποκάλυψη». Γι τ λόγο ατ θ πρέπει ν ρχίσουμε μ τν προσπάθεια ν καταλάβουμε ατ τ σχέση πο πάρχει νάμεσα στ Σαρακοστ κα τ Πάσχα... [γιατ] εναι παραίτητο ν ξηγήσουμε τι τ Πάσχα εναι κάτι πολ περισσότερο  π μι γιορτ, πολ πέρα π μι τήσια νάμνηση νς γεγονότος πο πέρασε. καθένας πο στω κα μι φορ ζησε ατ τ νύχτα «τ σωτήριο, τ φωταυγ κα λαμπροφόρο», πο γεύτηκε κείνη τ μοναδικ χαρά, τ ξέρει ατό».

να εναι βέβαιο, πς σοι εχονται τν Καθαρ Δευτέρα «Καλή Σαρακοστή» κα γεύονται τ νηστίσιμα δέσματα, στω κι ατ τ μέρα μονάχα, ο περισσότεροι π ατούς στω σχεδν λοι, τ Νύχτα το Πασχα εναι παρόντες στν τελετ τς ναστάσεως μ τν ναμμένη τους λαμπάδα στ χέρι κα τ φτερούγισμα τς λπίδας κα τς συγκίνησης στν ψυχή.  

Εναι, βέβαια,  λήθεια,  πς π π τν Καθαρ Δευτέρα σαμε τ βραδυ το Μ.  Σαββάτου τ χρονικ διάστημα πο φίσταται,  εναι ρκετ μεγάλο - κοντ δυ μνες. μως να πράγμα θ πρέπει ν προσεχτε δ, κα μάλιστα μ τ δέουσα  εροπρέπεια, γιατ πως διαπιστώνει κάθε μπειρος ποιμένας, κάποιο μυστικ νμα δένει αύτς  τς δύο μέρες. Κι ατ εναι προσδοκία:   προσδοκία τς ναστάσιμης χαρς κα ελογίας. Ατς τς χαρς πο δ μπορον ν καταλάβουν ο νθρωποι, στόσο τν ναζητον.

π. Κ.Ν. Καλλιανός

No comments: