Monday 7 October 2019

Οἱ ἐπιστολές τοῦ Μωραϊτίδη...


...ς πηγς πληροφοριν γι  Μορφς  γίων Γερντων


Ο πιστολς το λέξανδρου Μωραϊτδη, ατς δηλ. πο χουν κδοθε, πως πσης κα κποιες νκδοτες, πτελον πολτιμη πηγ πληροφοριν ναφορικ μ τν πνευματικ σνδεσμο το Σκιαθτη λογου μ  Μορφς γων Γερντων, πως πσης κα τν πνευματικ καθοδγηση τν ποα λμβανε μσω ατν. Τ ζτημα, στόσο, εναι πς,  τ περιεχμενο τν πιστολν δν χει τχει τς ρευνας κενης, ποα θ μς δσει τν κεκρυμμνο τους θησαυρ, δηλ. τν ρθδοξη πνευματικ συγκρτηση το Μωραϊτδη. 

Ο Μορφς τν Γερντων πο συναντομε στς σελδες τν πιστολν το Μωραϊτδη εναι κυρως Γροντας Δανιλ, γι τν ποο θ γνει λόγος πι κτω, Γροντας βιμλεχ Μπονκης, παλαις γνριμος το Μωραϊτδη, Γροντας ερνυμος Σιμωνοπετρτης κα φυσικ γιος Νεκτριος, « πρτη για Μορφ τν καιρν μας».

Γέροντας βιμλεχ ταν Κρητικς κα προερχταν π τ Μον τς Λογγοβρδας τς Πρου. πρξε γωνιστς μοναχς κα σκτευσε στν ρημο το γου Βασιλεου κα στν Μικρ γα ννα. πρξε πρτος βιογρφος το γου Νεκταρου.[1] 'Εκοιμθη δ σ ηλικα 107 τν, τ 1965.[2]

Γροντας βιμλεχ εχε σχυρ πνευματικ σνδεσμο μ τν 'Αλ. Μωραϊτδη κα τ σζυγ του Βασιλικ. Τος πισκεπτταν δ κα στ σπτι τους, ταν τχαινε ν βρεθε στν 'Αθνα. λλ κα Μωραϊτδης φρντιζε γι τν πνευματικ του δελφ, στε ν χει τ δυναττητα, ν προσπορεται τ πρς τ ζν. «Περ τν μεσημβραν, γρφει σ μι πιστολ του Μωραϊτδης, λθεν πατρ 'Αβιμλεχ κ Κρτης... φρεσε τ ρσα κα ηχθη π καρδας. Τ ραα πο το λθαν. Πολ ραα κα πολ σεμν. μεινε κατενθουσιασμνος, ως δακρων π τν εχαρστησιν. Τ Σββατον βρδυ, τοι τν δαν μραν φξεως, κατλθε ν ναχωρσ, λλ τμπλοιον δν πρχε κα τν Κυριακν πλιν μ χαρν τν εδαμεν. Νβλπατε μ ποαν συγκνησιν συνηντθησαν ες τν οκαν μας μετ το παπα θανασου κα μ τ σεβασμν π. βιμλεχ πρς τν παπα θανσιον -γιε Πνευματικ το λεγε ες κθε ρτησν του. θαμασα κα ζλευσα.

διαβσαμεν σμερον μαζ τν 9ην κα σπερινν κα πδειπνον κα μς διηγθη ραιτατα διηγματα περ γων θεων, τος ποους ατος μμασιν εδεν ες γιον ρος» [3]

Σ λλη πιστολ του γραμμνη στν 'Αθνα στς 19-11-1922, γρφει πρς τν γιατρ Σταμτη Βιδελιν, στ Σκιθο, τ ξς: «Ατν τν στιγμν εχα γρμμα π τν βιμλεχ. παυσεν π τν πηρεσαν το Ξενοφντος.[4] νθμισε ες τν Παπαγιργην τ λδι δι τν βιμλεχ τρα πο θ χει μεγλη φτχεια» [5] 'Αλλ κα σ λλες πιστολς φανεται βοθεια, πο πρσφερε Μωραϊτδης στν πνευματικ του δελφ, π τν ποο ζητοσε πντα τς συμβουλς του, γι τν πνευματικ του πορεα κα τν πλον καλτερο καταρτισμ του.

«ξετμησα δεντως τ ποθκας κα παροτρνσεις σου προερχομνας ς πντοτε π γνησας κα ελικρινος πρς μέ το λαχστου γπης»,  γρφει σ μι του πιστολ πρς τν γιορετη μοναχ Μωραϊτδης. Κα συνεχζει, ζητντας του ν προσεχεται, γι τν πικεμενη εσοδ του στ μοναχικ πολιτεα:

«Μ πασ δ ν εχεσαι, πως κολουθσω ατς ν ας γνετο σωτηρα μου, ν πντοτε π βρφους πθησα κα φ' ς σκολις δρκων πανειλημμνως μ πεμκρυνε, διτι ς φαίνεται δν πρχεν ν μο παιτουμνη πγνωσις....» [6]

Ατ πο διακρνεται εκρινς στς λιγοστς, δυστυχς, πιστολς τς ποες  χουμε π τ μακρχρονη λληλογραφα το Γροντα μ τν Σκιαθτη λγιο εναι μπιστοσνη μ τν ποα τν περιβλλει Μωραϊτδης, πειδ γνριζε, τι πευθυνταν σ ριμο πνευματικ μοναχ κα φλο.

«Κμε προσευχν, το γρφει σ μι λλη πιστολ ταπεινς Σκιαθτης, ν φωτισθ ες τ πο θ καταπασω... συνθησα ες τ θλημ μου κα λυπομαι σφδρα ν μεταλλξω βον, δι τς ποτξεως τν πραγμτων μου, βιβλων, εκνων κ.λ.π.» [7] (ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ). Κι λλο πλι σημεινει: «πσον ζηλεω τς συνξεις σας. Ν μουν κα γώ», [8] ννοντας τ μοναχικ ζω στν Καλβη, που σκτευε Γροντας μ τ μικρ του συνοδεα, στν ποα θελε κι διος Μωραϊτδης ν συγκαταλεγε, πως περιγρφει σ πιστολ πο παραθτω. 

Γροντας εχε πνευματικος δεσμος κα μ τ μοναστρι στ Κεχροβονι τς Τνου κα διατερα μ τ δκιμη μοναχ Θεοδρα, πνευματικ δελφ το ζεγους Μωραϊτδη.

«Θ σς συνντησεν καλς βιμλεχ πιστεω. Τ μς διηγθη! Ξνα κα παρδοξα. Προσεχς θ σς γρψω μερικ», ναφρει Μωραϊτδης σ γρμμα του πρς τ Θεοδρα.[9] Τλος, πρπει ν σημειωθε κα πνευματικς σνδεσμος το Γροντα μ τν γιο Νεκτριο, ποος, κατ τ μαρτυρα το δου το Γ. βιμλεχ, το εχε συστσει, χι τυχαα, σφαλς, ν μεταβε στ Σκιθο κα ν μονσει.[10] Γι τν πνευματικ σνδεσμο το Μωραϊτδη μ τν Γροντα θ εχαμε περισστερες πληροφορες, ν σζονταν τ «ρκετ γρμματα»,[11] τ ποα το στειλε ατς γιορετης μοναχς. Δυστυχς, χάθηκαν.

π. Κ.Ν. Καλλιανός


[1] Σοφοκλής. Γ. Δημητρακόπουλος, Ἄγιος Νεκτάριος Πενταπόλεως, Ἀθήνα 1998, σελ. 30, σημ. 9 καί σελ. 224.
[2] Ἀνθιμος ἱερομόναχος Ἁγιαννανίτης «ΑΓΙΑ ΑΝΝΑ», τό Ἱερό Βῆμα τοῦ Ἄθωνα, ἐπιμ. Γ. Μωϋσής ἁγιορείτης, ἐκδ. ΛΥΔΙΑ, Θεσσαλονίκη 1992, σελ. 90-91 καὶ Ἀντ. Στιβακτάκης, Γέρων Ἀβιμέλεχ Μοναχὸς, Θεσσαλονίκη 2000.
[3] Ἐπιστολή πρός τή δόκιμη μοναχή Θεοδώρα, γραμμένη τή Μ. Σαρακοστή (;) 1912. Τήν ἐπιστολή βλ. εἰς Νίκος Β. Σφυρόερας, ἄγνωστος  'Αλ. Μωραϊτίδης,, περ. ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ τομ. 5ος, τευχ. 47 (1511950), σελ.147
[4]  Εἶχε διοριστεῖ γιά ἕνα διάστημα Γραμματέας στό Κοινόβιο τοῦ Ξενοφῶντος, κατά τήν πληροφορία τοῦ Μωραϊτίδη. Βλ. Σημ. 73
[5]  Ἰω. Ν. Φραγκούλας, Ἕξι ἀνέκδοτα γράμματα τοῦ Ἀλέξανδρου Μωραϊτίδη, περ. ΣΚΙΑΘΟΣ, 2ο ἀφιέρωμα στούς δύο Ἀλέξανδρους χρόνος 10, τευχ. 37 (1985), σελ. 5
[6] Άρχιμ. Ἠλίας Μαστρογιαννόπουλος, Ἀνέκδοτες σελίδες τοῦ Ἀλ. Μωραϊτίδου, περ. ΑΚΤΙΝΕΣ, τ. 17 (1954), σελ. 501502.  Ἡ ἐπιστολή εἶναι γραμμένη στήν Ἀθήνα στίς 19-8-1919.
[7] Ἡ ἐπιστολή αὐτή εἶναι ἀχρονολόγητη, ἀλλά πολύ ἐμφανής στό νά καταννοήσουμε τόν ψυχισμό τοῦ Μωραϊτίδη, ὁ ὁποῖος ἐν μέρει ταυτίζεται μέ τόν ψυχισμό τοῦ Χρηστάκη (βλ. διήγημα, Τό Τάξιμον), που δέν «ἀπέτασσε τά τοῦ κόσμου»
[8] Βλ. τό ὑστερόγραφο τῆς, ἀπό 19/11/1918, ἐπιστολῆς τοῦ Μωραϊτίδη πρός τόν Γέροντα Ἀβιμέλεχ, γραμμένη ἀπό τήν Ἀθήνα. Τήν ἐπιστολή βλ. στήν Εἰσαγωγή πού ἔγραψε ὁ π. Ἠλίας Μαστρογιαννόπουλος καί βρίσκεται στό βιβλίο : Ἀλεξάνδρου Μωραίτίδου, Ἀκολουθία τοῦ Ὁσίου Πατρός ἡμῶν Μιχαήλ τοῦ Μαλεΐνου. ἔκδ. Ι.Μ. Κεχροβουνίου, Τῆνος 1968, σελ.12 (Εὐχαριστῶ τόν κ. Στυλ. Λαγουρόν, γιά τήν ἀπόστολή τῆς ἀκολουθίας) και ‘Ιεραί  ‘Ακολουθίαι
[9] Νίκος Β. Σφυρόερας, Ἀνέκδοτα γράμματα... ὅπ.παρ.
[10] Σοφοκλῆς Γ. Δημητρακόπουλος, ὅπ. παρ., σελ. 224.
[11] Τά γράμματα αὐτά, τά ὁποῖα βρίσκονταν στά χέρια τοῦ Σκιαθίτη λογίου Δρος Ἰω. Ν. Φραγκούλα, χάθηκαν, ὅταν οἱ Γερμανοί ἔκαψαν τόν Αὔγουστο τοῦ 1944, τό σπίτι του, στή Σκιάθο. βλ. Ἰω. Ν.Φραγκούλας, Ἕνα ἀνέκδοτο γρᾶμμα τοῦ 'Ἀλ. Μωραϊτίδη, στό βιβλίο του, Σκιαθίτικα, Β΄ ΣΥΜΜΕΙΚΤΑ ΣΚΙΑΘΟΥ, ἀθήνα 1979, σελ. 45 καί σελ. 50, σημ. 3

No comments: