Συμβουλευτική
ἐπιστολή τοῦ ὁσίου Γέροντος Νήφωνος τοῦ Χίου, τοῦ ἐπικαλουμένου
Κοινοβιάρχου, στόν Δημητράκη ᾿Επιφανίου Οίκονόμου.
Χρήστου. Β. Χειμώνα, μνημόσυνο
Στό ἀρχεῖο τῆς Μονῆς τοῦ Εὐαγγελισμοῦ τῆς γείτονος
νήσου Σκιάθου σώζονται κάποιες ἐπιστολές τοῦ ἁγιωτάτου καί εὐλαβεστάτου
Γέροντος Νήφωνος τοῦ Χίου, πού σοφώτατα ἐπονομάστηκε Κοινοβιάρχης,
γιατί πολλές μονές ἔπηξε, στόν ἑλληνικό νησιωτικό χῶρο καί διακρίθηκε
γιά τή πνευματικότητά του, τήν φιλαδελφία καί τήν πατρική του ἀγάπη.
῎Οπως μέ πληροφόρησε ἀπὀ τήν ᾿Ομηρική ᾿Ιθάκη ὁ εὐλαβέστατος ἐκπαιδευτικός
κ. Κων. Κανέλλος μέ τίς εὐλογίες τοῦ π. Θεοδοσίου Δενδρινοῦ ἑτοιμάζουν
τήν ἐκτενῆ βιογραφία τοῦ θεοδόχου Γέροντος.
Τήν ἐπιστολή αὐτή τήν ἀπέστειλε ὁ Γ. Νήφων
στόν Γέρο Δημητράκη , γιό τοῦ Οἰκονόμου παπα-᾿Επιφανίου. ῾Ο Γέρο
Δημητράκης ἐχρημάτισε προεστώς στό Κάστρο τῆς Σκιάθου, ᾿Επισκοπικός
᾿Επίτροπος, ἐνῶ στό τέλος τοῦ βίου του ἐκάρη μοναχός στήν περίπυστη
ἱερά Μονή τοῦ Εὐαγγελισμοῦ, πού ὡς γνωστό ἵδρυσε ὁ ὁσιακῆς βιοτῆς
Γέροντας Νήφων ὁ Χῖος. Μάλιστα, ὅταν πῆγε στό κοινόβιο ὡς μοναχός
ὁ Γέρο Δημητράκης, ὁ ὁποῖος ἔλαβε τό ὄνομα Δαυΐδ, ἐκεῖ μόναζε καί ὁ
δευτερότοκος γιός του ᾿Αλύπιος, κατά κόσμον ᾿Αγάλλος, ὁ τέταρτος κατά
σειρά ἡγούμενος στό Εὐαγγελισμό.
Πρίν ὅμως εἰσέλθει στή Μονή γιά νά καρεῖ μοναχός
ὁ Γέρο Δημητράκης φαίνεται πώς εἶχε κάποιες διενέξεις μέ τήν οἰκογένειά
του, σχετικά μέ τό μοίρασμα τῆς, πράγματι, μεγάλης κτηματικῆς περιουσίας.
Καί ἀσφαλῶς ἤθελε νά τά πράξει, ὅπως ἐκεῖνος νόμιζε δίχως τή γνώμη
τῆς συζύγου του Σεραϊνῶς καί τῶν παιδιῶν του. Γι᾿ αὐτό καί τόν προτρέπει
ὁ σοφός Γέροντας· ῾Παρακαλῶ νά κυβερνήσης τά πράγματα, ὡς φρόνιμος
καί στοχαστικός διά νά μήν ἀφήσης σύγχυσες καί κατάκρισες, διά νά
μήν λέγω καί ἄλλα χειρότερα μετά τόν θάνατόν σου.’
Τά ὅσα ἀναφέρει ἡ ἐν λόγω ἐπιστολή μᾶς ἐπιτρέπεουν
γι᾿ ἄλλη μιά φορά νά πιστοποιήσουμε αὐτά τά ὁποῖα ἔγραψε γιά τό
Γέροντα Νήφωνα, ὁ πνευματικός του ἀδελφός καί συνοδοιπόρος κατά
τίς χαλεπές ἡμέρες τοῦ λεγομένου κολλυβαδικοῦ ζητήματος, ὁ ῞Αγιος
᾿Αθανάσιος ὁ Πάριος. «Τόν παπα κύρ Νήφωνα ἠξεύρω ὅσιον, φιλάγαθον,
φιλοδίκαιον, ἁγνότατον καί καθαρώτατον καί χεῖρας καί ψυχήν.»
Στή συνέχεια δημοσιεύω τήν ἐπιστολή, ὅπως
εἶναι στό πρωτότυπο, μέ τήν ὀρθογραφία καί τή στίξη της δηλαδή.
Χαίροις ἐν Κυρίῳ
καί ὑγίαινε ἀγαπητέ μοι καί περιπόθητε κύρ Δημητράκη
( Τρεῖς ἡμέραις εἶναι τώρα ὅπου ἐστοχάσθηκα
καί στοχάζομαι πῶς πρέπει νά τῆς γράψω καί ἐμποδίζομαι φοβούμενος
μήν τύχη καί σέ λυπήσω. ᾿Αλλά πάλιν στοχαζόμενος ὅτι ἄν συνέβη ἔξαφνα
ἐκεῖνο ὁποῦ κατά πᾶσαν ἀνάγκην ἔχει νά συνέβη, ἡ σιωπή μου ἔχει νά
προξενή σκάνδαλα καί βλάβην ψυχῆς. Διά τοῦτο ἀποφάσισα νά σοῦ γράψω καί ἡ τιμιότης σου ὡς φρόνιμος
δέν πρέπει νά λυπηθῆς, ἀλλά στοχαζόμενος τό ἀκατάστατον καί εὐμετάβολον
τῆς γνώμης τῶν ἀνθρώπων, νά οἰκονομίσης τά κατά σεαυτόν φρονίμως
καί ψυχωφελῶς. Τήν πρώτην ἡμέραν ὁποῦ ἐκατέβηκα ἐδώ εἰς τή ῍Αβρακήν
ἔτειχεν νά συνομιλήσωμεν μέ ἕνα τῶν φίλων καί προεστότων, ὅστις μέ
ἐρώτησεν ἄν ἐδιορθώσατε ταῖς δουλείαις μέ τήν σύζυγόν σου κερά Σεραϊνό, καί τοῦ εἶπα πῶς ἦλθεν καί
πάλιν ἔφυγεν χωρίς νά γένη τελεία διόρθωσις διά τῆς προφάσεως ὁποῦ
μοῦ εἶπες, δηλαδή ὅτι ἔλειπον ἐγώ καί ὁ ῍Αλύπιος. Δέν εἶναι ἔτζι ἡ
ὑπόθεσις εἶπεν ἐκεῖνος, ἀλλά τό Σιραϊνό ζητεῖ νά ἔχει εἰς τή ἐξουσίαν
της τά γονικά της πράγματα νά τά οἰκονομίση
ὡς θέλει καί βούλεται καί ζόντας καί μετά θάνατον. Ξεχοριστά ἀπό ἐκεῖνο
ὁποῦ ἔχει νά τῆς δόση ἀπό ἐδικόν του ὁ Δημητράκις. Τό σπήτι λέγει ἀπάνω,
καί τό μαγαζή κάτω εἶναι γονικά της καί τά θέλει ἀπό τά τώρα νά τά ἔχη
εἰς τήν ἐξουσίαν της, ὁμοίως καί χοράφια, καί ἄλλο γονικόν της τῆς
εὑρίσκεται, μανθάνω δέ ὅτι καί τό παλιοάμπελον ὁποῦ σπουδάζομεν
νά ἐκαλλιεργήσωμεν (;) εἶναι γονικόν
της, καί ἄν εἶναι ἔτζι, χωρίς νά δώση γράμμα ἀπό τό χέρι της καί καλόγηρος
μέσα νά μήν πατίση πλέον. ᾿Αλλά καί ὁ γαμπρός του λέγει, ζητεῖ ἀκόμη
νά λάβη μετριτά καί ροῦχα ὁποῦ τοῦ λύπουν ἁπὀ τό συμφονητικόν. Λοιπόν//
παρακαλῶ νά κυβερνίσης τά πράγματα ὡς φρόνιμος καί στοχαστικός διά
νά μήν ἀφίσης σκάνδαλα καί σύγχυσες, καί κατακρησες διά να'μήν λέγω
καί ἄλλα χειρότερα μετά τόν θάνατόν σου, μάλιστα ἄν τύχει νά συνέβη
τοῦτο εἰς τό μοναστήριονστοχάσου εἰς ποίων ἀνθρώπων χεῖρας ἔχεις
νά ἀφίσης τούς πατέρας. Εὐκολότερον εἶναι νά χορτάση ὁ ῞Αδης παρά
αὐτοί. Καί ἀπό τῆς Συραϊνό τάς χεῖρας πρέπει νά πάρης γράμμα ἀφοὗ τῆς
παρδόσης τά γονικά της, καί εἴ τι ἄλλο ἔχεις νά τῆς δόσης. Καί ἀπό τοῦ
γαμβροῦ σου. Μοῦ φένεται δέ, ὅτι καί ἀπό τόν Κωνσταντά, ἀγκαλά δέν μοῦ
εἶπεν ὁ ἄνθρωπος τί, ἀλλά καί τοῦ λογιωτάτου ἐκεῖνο ὁποῦ ἔχει νά
τοῦ δοθῆ πρέπει νά τό εἰδῆ ἐγγράφως, καί νά δώση καί αὐτός τήν ὑπογραφήν
του ὅτι στέργει κατά πάντα καθώς ἠκονόμισες τά κατά σεαυτόν. ᾿Αλλά
καί διά τό ἀμπέλι ὁποῦ ζητεῖ νά λάβη ὁ ἅγιος πνευματικός διά κυβένησιν
τῆς νύφης σου, πρέπει νά γένη καί δι᾿αὐτό μία στερεά καί βεβαία ἀπόδειξις
διά γράμματος, ὅτι δέν ἔχει νά κάμη ἀπό αὐτό ἡ πανοσιότης του. ῎Ετζι
ἐστοχάστηκα ἐγώ διά συμφέρον καί ὀφέλιμον, καί πάλιν ἡ τιμιότης σουὡς φρονιμότερος
καί πρακτικότερος θέλεις πληρόσει, τό, ῾δίδου σοφῷ ἀφορμήν καί σοφότερος
ἔσται῾ ἴξευρε δέ καί τοῦτο, ὅτι ἡ ὑ.......(δύο σειρές διαγεγραμμένες)
1800·᾿Ιουνίου 16. Νήφων ἱερομόναχος.
(᾿Επεξεργασμένο ἀπόσπασμα ὁμιλίας μέ τόν
τίτλο, «῾Η πνευματική Γεωγραφία τῆς νήσου Σκιάθου, 17-19ος αἰ.», πού
δόθηκε στο Πνευματικό Κέντρο τῶν ένοριῶν τῆς Σκιάθου, τήν Ε᾿ Κυριακή
τῶν Νηστειῶν, 1997).
π. Κων. Ν. Καλλιανός
Σκόπελος
No comments:
Post a Comment