Friday, 3 December 2010

Πανορθόδοξη Κατήχηση

Ένας νέος άνεμος προόδου πνέει πια στην Οικουμενική Ορθοδοξία. Στην 4η Προ-Συνοδική Σύναξη όλων των Ορθοδόξων Εθνικών Εκκλησίων, που έλαβε χώρα στο Chambésy της Ελβετίας στις 13 Ιουνίου 2009 αποφασίστηκε να οργανωθούν παντού στη Διασπορά Συσκέψεις των Κανονικών Ορθοδόξων Επισκόπων, για να γίνει σιγά-σιγά πραγματικότητα η καλύτερη συνεργασία και συναντίληψη όλων των Ορθοδόξων Εκκλησιών.

Έτσι στις 21 Ιουνίου 2010 πραγματοποιήθηκε εδώ στο Λονδίνο η πρώτη τέτοια Σύσκεψη της Πανορθόδοξης Συνέλευσης των Επισκόπων των Ορθοδόξων Εκκλησιών που δραστηριοποιούνται στις Βρετανικές Νήσους. Κατά τη Σύσκεψη εκείνη, εκτός των άλλων, αποφασίστηκε και η σύσταση τριών Επιτροπών: Θεολογική, Ποιμαντική και Εκπαιδευτική.

Στην τελευταία Επιτροπή, η οποία θα έχει στη φροντίδα της και θα ασχοληθεί συστηματικά με τους Ιερείς των Πανεπιστημίων, την Κατήχηση και τις Εκδόσεις, θα προεδρεύει ο Σεβ. Αρχιεπίσκοπος Θυατείρων και Μεγ. Βρετανίας κ. Γρηγόριος. Κάθε Ορθόδοξη Εκκλησία θα έχει σ’ αυτή την Επιτροπή ένα δικό της αντιπρόσωπο. Η Αρχιεπισκοπή Θυατείρων όρισε εκπρόσωπό της τον παρόντα ιστολόγο.

Η πρώτη συνεδρίαση της Εκπαιδευτικής Επιτροπής πραγματοποιήθηκε χθες στον Οίκο Θυατείρων στο Κεντρικό Λονδίνο. Στη διάρκεια της συνεδρίασης (επίσημη γλώσσας της οποίας -για ευνόητους λόγους- ήταν η Αγγλική) ο Σεβασμιώτατος Πρόεδρος και όλα τα μέλη προσέφεραν πολλές, διάφορες και εξαιρετικά ενδιαφέρουσες ιδέες, απόψεις και προτάσεις αναφορικά με το τεράστιο και σπουδαιότατο αυτό θέμα της Εκκλησιαστικής Εκπαίδευσης - Κατήχησης. Ο παρών ιστολόγος κατέθεσε γραπτώς τις παρακάτω ιδέες:

On Ecclesiastical Education

1). Ecclesiastical Education or Catechism is part of the life of the Church and obviously of the local Parish, which is called to prepare both children and adults to play a more active role within the Church.

2). Catechism could be exercised in different ways and it should be addressed to individuals and families.

3). Library and modern methods of communicating the Church’s teaching (CDs, e-mail, facebook, twitter, etc.) are necessary elements to be used in the process.

4). Materials used. We need to be very professional on this. We could get ideas from the Greek Orthodox Archdiocese of America, as well as from other Christian denominations (especially the Roman-Catholic). In any case we certainly need to allocate sums of money in order to finance some projects. We can start with “A Pan-orthodox Catechetical Book”, which can be written and published by all of us.

5). Teachers as well as others involved in Catechism should attend regular training seminars. It might be a good idea to try a Pan-orthodox training session.

6). It would certainly be a very good idea if those involved in Catechism -across the Orthodox jurisdictions- meet regularly, let’s say once a year, to exchange views, ideas and practises.

7). A Pan-orthodox Children and Youth Festival, which could bring together those involved in Catechism, could be beneficial to our children and youth. It would certainly give them a wider (Pan-orthodox) view of their Church.

8). At regular intervals (probably every two years) we need to administer a Catechism Survey to each one of our Parishes, for the purpose of evaluating and measuring the effectiveness of our Catechetical programmes, initiatives and materials.

9). A few years ago we had a Pan-orthodox Conference on Ecclesiastical Education, held at the Serbian Church in London. Metropolitan Antony of Sourozh had said at that meeting: “Education is giving new life to people. Every nationality is like a voice in a choir; all nationalities coming together create harmony”!

10). If we are to succeed in this endeavour we need to show and exercise courage and imagination.

2 comments:

Α. Παπαγιάννης said...

Ενδιαφέρουσα πρωτοβουλία, και οπωσδήποτε αξίζει να συνεχισθεί. Ευχόμαστε καλή φώτιση, και καρποφορία! Φαντάζομαι ότι η κατήχηση θα έχει και ηλεκτρονική διάσταση και παρουσία, για να αυξάνει την εμβέλειά της.

Anastasios said...

@ Α. Παπαγιάννης,

Όπως σωστά το είπες η συνέχεια είναι το κριτήριο της επιτυχίας. Οψόμεθα!